Skal, skal ikke, skal, skal ikke..

Categories Blogg

Vaksine eller ikke vaksine på husets tenåring har vært det store spørsmålet hjemme hos oss en stund. Debattene rundt vaksinering har vært mange og til dels harde både på nyhetsmediene og ikke minst SoMe. Alle hevder og ha rett, og begrunnelsene i den ene eller andre retningen er like mange som det er mennesker som uttaler seg. Det er ikke like lett å orientere seg i informasjons jungelen av mer eller mindre seriøs karakter. Det er nok av sensasjonslysten fake-news reportasjer.

Jeg har vært veldig usikker. Ikke redd, men har hatt behov for å nøye vurdere nytte opp mot mulige bivirkninger. Vaksinen er tilsynelatende lite skadelig, men den er jo ny så man kan aldri vite helt sikkert.
Hvor sannsynlig er det egentlig for at hun blir veldig dårlig om hun blir smittet? De fleste får det jo som en influensa, men så var det ikke alle da.. Er det ikke bedre for immunforsvaret hennes å jobbe mot viruset selv, fremfor å respondere på vaksinen? Hva om hun får alvorlige seinskader av viruset? Mange har vært skrekkelig dårlig av vaksinen, hvordan vil kroppen hennes takle om det skulle skje? Hvor mange doser må hun ha i lengden? Enn OM det skulle vise seg noen skjebnesvangre bivirkninger om noen år? Vil jeg kunne leve med avgjørelsen da? Tenke, tenke, tenke..

Vesla har vært krystall-klar. Hun ville ha vaksinen. Da jeg spurte henne hvorfor, svarte hun på direkten. «Jeg vil ut å reise igjen!» Mulige bivirkninger ble lagt frem for henne, men hun var fortsatt bestemt. Hun ville heller ha bivirkninger og få lov å reise igjen, enn å være uvaksinert og ikke få delta fullt ut i samfunnet. Selvsagt er det langt fra sikkert at hun forstår omfanget av å la seg vaksinere, men gjør jeg det da?

Pappaen hadde ingen innsigelser, så da ble det til at Vesla fikk det etterlengtede stikket i ettermiddag.

Det hele var over på et øyeblikk, og Vesla er vaksinert. Jeg er ennå ikke 100% sikker, og føler at det er litt sånn damn if you do, damn if you don’t..

Etter å ha ventet de 20 minuttene uten noen reaksjoner kunne vi forlate Vaksineklinikken med større handlefrihet i sikte. «Mamma! Om tre uka stikk vi ut av landet! Vi tar jula i syden! Kor vil du fær?» Det ser ut som Vesla er klar for verden igjen, og jeg gir henne noen timer i lykkerus før jeg minner henne på at det fortsatt herjer en pandemi i verden.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.