Selv om du står for dine meninger, betyr det ikke at det er interessant for alle å høre dem

Categories Blogg, Mellommenneskelige relasjoner

Jeg er 52 år, og forbeholder meg retten til å si rett ut hva jeg mener, inntil et visst punkt. For det å være frittalende, betyr ikke at du trenger å si alt du tenker. Noen ting egner seg bedre usagt, og da særlig hvis det sårer andre.

Vi har alle sammen baggasje med oss i livet. Det gjelder vel spesielt for oss som har levd en stund. Vi har gjort våre brølere og trådd litt skeivt alle og enhver. Snublet og falt. Så snart vi har reist oss, og stablet oss på beina igjen, prøver vi så godt vi kan å legge ting bak oss. Ingen liker å dvele på det vi ikke behersket, men ser heller med stolthet på hva vi har overvunnet. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Det er ikke det at moder jord slo oss i bakken som sier noe om hvem vi er, men måten vi reiste oss på og gikk videre.

Så tilbake til det å være frittalende. Selv om man kanskje ikke er enig i andres livsvalg, bør man vel egentlig ikke uttale seg om det. Jeg mener, jeg har ikke gått noen mil i andres sko, så hvordan kan jeg uttale meg om deres valg for sitt liv? Hvem er jeg til å legge stein til andres bør, eller kommentere hvordan de velger å bære den? Jeg kan ha meninger om mangt, men det betyr ikke at de rundt meg er interessert i å høre dem.

Når man som meg er rundt 50 år, synes jeg man er så voksen at man kan holde seg for god til å uttale seg om enkelte ting, spesielt andres utseende, aldring eller fysiske form. Når man er rundt 50 år bør man ha litt mer respekt for andre, og litt mindre behov for å være infam og slem. Det sier jo mer om de som ikke klarer å la være å slamre med kjeften, enn de som blir omtalt negativt.

Det er noe med å bli voksen med verdighet og livsvisdom. Har man det, er man stort sett så trygg på seg selv, at man ikke trenger heve seg på bekostning av andre. Det kan jo hende de husker dine feiltrinn i livet også, og det ville jo ikke vært så kult å få det presentert i tid og utide. Mitt råd er, at så sant du ikke har noe pent å si om andre, kan du like gjerne holde kjeft. Da slipper du i det minste å såre andre.

2 kommentarer

2 thoughts on “Selv om du står for dine meninger, betyr det ikke at det er interessant for alle å høre dem

  1. Er så enig med deg! Kjempebra skrevet blogginnlegg 😊

    Hvis jeg leser et blogginnlegg som jeg reagerer på, er det ikke alltid at jeg orker å kommentere. Hvis det er et tema som jeg ikke har nok kunnskap om til å diskutere så holder jeg meg unna. Da lar jeg være å skrive, for jeg vil da unngå å provosere. Noen vil kalle dette for feigt.

    Jeg har av og til diskusjon/debatt om ulike temaer på min blogg også, men da er det temaer jeg brenner for, og som jeg ønsker å nå ut med.

    Jeg er helt enig. Når man er 50 bør man ikke synke så dypt å kommentere andres utseende, og man skal ikke være infam og slem som du skriver.

    Ønsker deg en superfin tirsdagskveld ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.