Last Updated:

Pendelen svinger

Categories Samfunns-syt

Streik er helt eller delvis arbeidsstans som arbeidstakerne iverksetter for å oppnå en løsning på en tvist mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverforening.

Våren er tiden for streiker, og hvert år blir vi som samfunn rammet i større eller mindre grad. Det er lærere, politi, piloter, barnehageansatte og sykepleiere blant annet. Noen arbeidstaker-grupper skjønner jeg streiker, mens andre er jeg mer skeptisk til. Det er liksom alltid noen som blir så jævla urimelige.

Etter tre år på videregående, og så to år som lærling i en bedrift, blir man flymekaniker. Etter at man i tillegg har tatt fagbrev som flymekaniker, kan man videreutdanne seg til flytekniker. Det gjør man ved å gjennomføre typekurs på den flytypen man skal jobbe med. Under lærlingperioden tjener man 274.080 kroner i året. Som ferdig utdannet flymekaniker tjener man 686.280 kroner i året, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Det er ikke verst det! Det etter bare 5 års utdanning etter grunnskolen. Sykepleierne har 570 200 i begynnerlønn, og 6 års skolegang etter grunnskole. Jeg valgte åpenbart feil yrke, for åtte år på skole etter grunnskolen, ville startlønnen min hvis jeg var nyutdannet nå være lønnstrinn 51, som er 478.300 kr. Snakk om å blingse på utdanningsvalg!

Anyways,  greed has no limit!

Flyteknikerne synes nemlig likevel det er ille dårlig betalt, og krever 18% lønnsøkning. 18%!!! Det er 117 000 i årlig økning! Det er 430 medlemmer i Norsk Flyteknikker Forbund, og for de alene utgjør det en økt lønnskostnad på 50 millioner for næringen. Det er mye penger det! De begrunner det med at de har stort ansvar og høyt press i arbeidshverdagen. De samme sykepleierne som nevnt over, fikk 3,7%. Her kan vi snakker vi yrke med stress, og en jobb hvor feil kan føre til liv og død med små marginer. De har definitivt også vært av de som har stått mest i frontlinjen gjennom årene med pandemi. Norsk Flyteknikker Forbund har behov for å rettferdiggjøre det hele, og forklarer kravet med følgende:

«Mange flypassasjerer har opplevd at avgangstiden blir flyttet flere ganger grunnet tekniske problemer. Husk at det da sannsynligvis er en flytekniker som jobber under stort press for å forhindre at, for eksempel sydenturen din skal ryke og flyselskapet skal tape mye penger, det koster fort 500.000 kroner for en kansellert flyvning.»

Jan Skogseth i Norsk Flytekniker Organisasjon, mener at NFO har fremmet et realistisk lønnskrav sett i lys av situasjonen med et skrikende behov for flyteknikere både i dag og de kommende år. Det ble lagt frem et tilbud til de før meklingen, som var på samme nivå som andre grupper fikk i lønnsoppgjøret i år, men dette ble avslått. Sykepleierne godtok.

Mye vil ha mer og fanden vil ha flere! Organisasjonen NFO er ikke tilsluttet LO, og har egen tariffavtale. De hevder at de ikke er en del av frontfagene. Ja, hva betyr egentlig det med frontfag da?

I Norge forhandler vi lønn etter den såkalte frontfagsmodellen. Det betyr at konkurranseutsatt sektor definerer hvilken lønnsvekst konkurranseutsatte bedrifter kan tåle. Alle andre tariffområder skal i utgangspunktet rette seg etter den økonomiske rammen som blir forhandlet frem der. En slik modell skal sikre at forskjellene på lønnsslippene våre ikke blir for stor. Ja, for uten om flyteknikerne da, for «de står i en prekær konkurransesituasjon der det ikke er samsvar mellom tilbud og etterspørsel» i følge Jan Skogseth.

Jaha?  Betyr det at så snart man har muligheten så skal man skru til tvingende så det kjennes? Hva om sykepleierne kom å forlangte 18% økning under pandemien, eller så ville de gått ut i streik. De hadde nektet å jobbe så mye natt, for det var så slitsomt? Det hadde vært særdeles politisk ukorrekt, og det hadde vært et hylekor uten sidestykke. Flyteknikerne hadde garantert også protestert kraftig.

Etter to år med pandemi og innføring av sosial distanse ligger flere flyselskaper nede med brukket rygg. Under pandemien måtte de redusere antall reisende på flightene, og fikk ikke selge noe som helst ekstra for å få inntekt i løpet av pandemi-årene. Staten måtte inn med 6 milliarder i krisepakke til Norwegian, Widerøe og SAS i samme periode, bare for at de skulle overleve! Omsider slapp den forhatte pandemien, og det var tid for å stable selskapene på beina igjen. Da kom krigen i Ukraina, og med den de økte drivstoff-kostnadene. Selv om eierne tar det de har krav på, uten blygsel, er det uten tvil tøffere tider for bransjen. På toppen av det hele kommer dette lønnskravet opp. Vi har alle tatt vår del av ansvaret for at samfunnet skal bestå etter de siste to årene, men det er bare å erkjenne at mange virksomheter har bukket under i perioden vi har lagt bak oss. Er det da rettferdig at en gruppe relativt privilegerte flyteknikere skal kreve enda høyere lønn?

En anonym flytekniker, en familiefar i 50-årene uttalte til VG at han etter over 25 år i jobben, der han jobbet omtrent en tredel nattevakter, snart er ferdig som flytekniker for godt.

– Det blir verre med årene. Man sover dårligere om dagen. Det blir litt slitsomt etter hvert, sier han.

En annen anonym flytekniker uttaler til VG:

– Vi har innsett det at vi kommer aldri dit at bedriften sier at «nå har vi god råd, så nå får dere lønnstillegg». Det kommer ingen snill onkel, sier han.

– Da må man til slutt bare sette ned foten.

Sorry, men nå tenker jeg det er på tide at noen flere setter ned foten, for dette er helt sykt! Tenker disse hardtarbeidende, utslitte familiefedrene på at sykepleierne også jobber om natten, i helgene og ikke minst i høytidene? At også de har familier som de gjerne vil ha tid sammen med? Selv om de tok et stort løft under pandemien, har de likevel magemål når det kommer til årets lønnsoppgjør.

Fra mandagsmorgen er det varslet lockout. Lockout er en arbeidsstans, men da motivert av interessene til arbeidsgivernes organisasjoner. Det betyr at arbeidstakerne blir utestengt fra sitt lønnsarbeid. Før dette kan iverksettes skal riksmeklingsmannen ha varsel fire dager i forkant av lockouten. I ettermiddag ble det gitt varsel om plassfratredelse, noe som kan medføre at alle flyteknikerne i NFO blir berørt av den varslede lockouten. 430 personer får altså ikke komme på jobb. Disse får ikke lønn så lenge arbeidskampen pågår, men kan få et streikebidrag fra organisasjonen. Siden de synes de har så lav lønn, merker de det sikkert ikke.

Jeg skjønner det bare ikke? Hvordan kan de kreve så himla høy lønnsøkning når de vet at flyselskapene stadig må reddes økonomisk av staten? Det må da være bedre å få litt lønnsøkning og bidra til å utvikle en trygg og sikker arbeidsplass, fremfor å grabbe til seg alt de klarer, spesielt når de vet det kan medføre konkurser?

Det er neppe noen hemmelighet at denne streiken gjør meg forbannet? Makan til egoisme kan jeg ikke huske å ha sett maken til i noen annen lønnskamp. Timingen er rett og slett helt feil, og kravet er jo helt hinsides! Også må vi ikke glemme hvem som egentlig er de uskyldige taperne. Det er berørte passasjerene! De som har spart og gledet seg til en reise som kanskje aldri blir noe av. Selvsagt er jeg også egoist, og står meg selv nærmest i denne saken. For Vesla henger NM i Lillehammer i en tynn tråd. Noe de har trent beinhardt til i et helt år, og som vi foreldre har jobbet ræva av oss for å få til. For begge oss to, og venninnen min, henger tre uker i sol og varme i en tynn tråd. Er det rart vi er frustrert?

Streik var opprinnelig ment å være et virkemiddel mot skeivfordeling av inntjening, og ikke minst helsefarlige arbeidsforhold i  arbeidstakernes disfavør. Sånn er det åpenbart ikke nå lengre, og det virker som pendelen har snudd fullstendig. Tilsynelatende er det som om flyteknikerne misbruker streikeretten sin som brekkstang for å få høyere lønn i forhold til majoriteten. Det er bare å håpe NFO kommer seg tilbake til forhandlingsbordet og skjønner at de har spilt seg selv langt ut på sidelinjen, for pendelen har snudd på mer enn bare en måte.

Den varslede lockouten trer i kraft natt til søndag, og da vil også dette ramme de flyteknikerne som jobber på ambulanseflyene. Hvis dette fremstår som fare for liv og helse, kan det føre til at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd. Dermed kan NHOs grep bidra til å stanse flyteknikerstreiken. Tilbake vil det da stå en yrkesgruppe som kommer til å høste liten aksept og sympati for senere krav som fremmes, men som man reder ligger man..

Og vi, vi har rigget klar for plan B. Vi har billetter med toget i ytterste konsekvens, for ferie DET skal vi ha!

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.