Middelaldrende hvit dame som sutrer over ungdommen.

Categories Blogg, Samfunns-syt

Ja, jeg vet jeg vil høre gammeldags ut, men mer en halvveis til hundre tenker jeg at jeg kan tillate meg et aldri så lite sur-gammel-dame-oppgulp. Det er nemlig en ting som gjør at det knyter seg i meg når det gjelder dagens ungdoms sjargongen. Det er den forhatte kj-lyden, eller snarere mangelen på denne.

Da mine barn var små fikk ingen snakke baby-språk til dem. Jeg ba folk om å snakke ordentlig fra starten, for jeg orket ikke å plukke baby-språket bort når de ble større. Det medførte at alle ungene mine snakket rent relativt tidlig. Men, rundt 6-7 års alderen begynte de å droppe kj-lyden og fortelle at de skulle på «schosken å schøpe lørdagsgodt.» Det forsvant rimelig fort når jeg sa de åpenbart var for små til det for de klarte jo ikke å si de skulle på kiosken og kjøpe godteri. Borte var den uttalen umiddelbart. Altså kun en uvane.

Når jeg nå overhører unge prater og forteller om schæreste besøk, eller at de har schøpt seg noe nytt, klarer jeg ikke å la være å rette på dem. Vel og merke om jeg kjenner den. Men når jeg gjør det, klarer de utmerket godt å uttale ordene korrekt, så det er åpenbart en uvane hos dem også.
Skjønner de ikke at det ikke høres bra ut? Det høres ut som det er  forvokste barn som snakker. Barn som aldri har blitt rettet på av foreldrene sine, og det finner jeg utrolig lite sjarmerende.

For meg er det helt merkelig å snakke faglig med unge voksne, og høre de uttale intrikate fagord, men midt i det hele snakke om «schøpekraft» og «schennskap» til nye markedssegmenter. Jeg klarer bare ikke ta det seriøst.

Åpenbart klarer jeg heller ikke lide i stillhet. Det er så stygt å høre på! Jeg vet jeg sikkert er gammeldags, men jeg lever fint med utsagn som «fette nais» og «fette kult», men må jeg stifte beschenskap til ord der kj-lyden byttes til sch-lyd blir jeg ei gammel hurpe og påberoper meg  retten til å fremstå som gammel og grinete!

Kan vi ikke vær så snill å få en nasjonal kampanje for å innøve uttale av kj-lyden på den gemene hop? Eller innføre kj-lyden som eget fag på skolen?

I dag skal jeg kjøpe meg kjole som jeg skal ha på når jeg går på en kjempe fest, for jeg er gammel nok til å uttale kj-lyden og har kjøpekraft nok til å gjennomføre det!

4 kommentarer

4 thoughts on “Middelaldrende hvit dame som sutrer over ungdommen.

  1. Du må for alt i verda ikkje finne på å reise til Jørpeland, Strand kommune i Rogaland. Der hadde du fått nervøst samanbrot før det var gått ein time 😜.
    Der bytter dei om på sj og kj uttalane, så eitt typisk utsegn der verte, eg skal til kjøen og sjøba sjød.
    Oversatt, eg skal til sjøen og kjøpa kjøt.
    Her snakker me om alle folk, då dette er ein del av dialekta deira, og ja, dei høyres ut som ein gjeng drittunger som ikkje har lært å snakka reint enda.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.