Last Updated:

Mener Gauseth at han fremstår som seriøs?

Categories Fotball-supporter (Heia Glimt)

Etter tumultene på Aspmyra, mellom Nuno Santos og Kjetil Knutsen har det vært altfor mye usportslig  støy. De fleste mente at Glimt kom til å klare å holde fokuset på det sportslige, til tross for all viraken. Det viste seg å bli vanskelig, og dermed ble det stor-tap mot et bedre Roma-lag. Det var synlig for alle at Glimt var preget av alt dramaet utenfor banen, de var en skygge av seg selv. Spørsmålet er nå om dette blir faktoren som eliteserie-lagene vil  fokuserer på når de skal felle Glimt?

Dette svakhetstegnet, hvis man kan kalle det for det, er den første åpenbare indikatoren for at Glimt er bedre når de bare fokuserer på det som skjer på banen. Takk Gud for det, for kampene skal spilles på banen, så vidt meg bekjent.

Igjen er det støy utenfor banen, denne gangen er det Christian Gauseth som lager litt støy fra sidelinjen. Hvem er så Christian Gauseth? Jeg måtte Google for å finne det ut, for jeg visste ikke engang at det var han som var ekspert-kommentator hos Discovery +. Google hadde litt av hvert å fortelle om han.

Søndag hadde Ulrik Saltnes ingen god dag på jobben. Han havnet i en takling som utviklet seg til en stygg greie med Kevin Kabran, der Kabran holdt tak rundt halsen på Saltnes, rev ham i bakken og på vei opp svarte Saltnes med å plassere et kne i ryggen på Kabran, som lå nede. Den var stygg og unødvendig, og Saltnes la seg skinnflat etterpå. Han sa det var en dårlig vurdering og tok tenning.

Christian Gauseth hadde visst også en dårlig dag på jobben.

Gauseth hudflettet Saltnes for hendelsen, og det er langt på vei greit, men tar han helt av, og har åpenbart ikke tenkt å komme inn for landing på ei stund ser det ut for. Han går så langt at har roper over seg at Saltnes burde anmeldes!
I Avisa Nordland står det:

– Jeg blir irritert og sint, og det gjør jeg med rette. Dette skal vi ikke ha i norsk fotball. Det var en stor skuffelse, og et nytt kapittel utenfor banen for Bodø/Glimt. Jeg håper han ble anmeldt av påtalenemda, og at disiplinærutvalget tar dette på alvor. Jeg håper han får straff, og jeg håper den blir lang, for norsk fotball sin del, fortsetter Gauseth.

Jeg så også kampen. Det var ikke noen god kamp for Glimt resultatmessig. Det er helt klart. Det var tilløp til stygt spill flere ganger, da på begge lag. Her er en kamp der dommertrioen heller ikke har den beste dagen på jobb, og det ble noe ujevn dømming. Ujevn dømming fører ofte til et tøffere klima på banen.

Gauseth som da er rettferdigheten selv, vil altså straffe Saltnes. Denne rettferdighetens Dike. Ekspert-kommentatoren som er hentet inn til Discovery + fordi han får ting sagt. Samme Gauseth som sier «Dette skal vi ikke ha i norsk fotball» har vel glemt at kua selv var kalv da antar jeg?

I en kamp mot Brynet i 2014 var det en hendelse som fikk konsekvenser for nettopp Gauseth. Denne moralens vokter. I et forsøk på å vinne ballen tilbake taklet Christian Gauseth Nguen tøft og ble belønnet med rødt kort.

«Dette skal vi ikke ha i norsk fotball» var det visst han sa..

Han sa også at han håper straffen til Saltnes blir lang. Da regner jeg med han indirekte mener han ble straffet for mildt da han fikk to kampene karantene fra disiplinærnemnda for taklingen av Nguen i 2014. Utrolig hva Google husker for oss.

Gauseth hevder at siden Glimt satser på verdibasert ledelse, er oppførselen ekstra forkastelig. Ja, igjen tror jeg godeste Gauseth glemmer fort.

– Det er så jævlig klart. Det er faen meg bare en mann utpå der som ikke ser det. Det er helt utrolig, for det skjer gang etter gang mot små klubber. Jeg er faen meg så drittlei at det er ikke mulig, raste Gauseth, før han smelte til reklameplakaten med knyttneven så den veltet før han forlot intervjuet.

Jeg har sett klippet der Gauseth helt mister kontrollen og skjeller dommeren huden full, og slår ned reklameplakatene. Dette er altså samme mannen som angriper Glimt som om de var styggedommen selv, fordi de bryter med verdibasert ledelse. Jeg må bare få skyte inn at verdibasert ledelse ikke betyr at spillere ikke kan gå over streken og gjøre feil, verdibasert ledelse er en ledelsesmetode som setter fokus på verdier som samlingspunkt i en organisasjon, og de endrer seg ikke selv om det hagler med kort på banen. Just saying.

Helt ærlig, jeg ante ikke hva denne kommentatoren het engang før etter kampen søndag, langt mindre visste jeg at han tidligere har vært fotballspiller. Så lite viktig er han i den store sammenhengen. Det jeg synes er smakløst, er at han tordner ut i media og agerer som påtalemyndighet, dommer og bøddel ovenfor Saltnes, og jeg spør meg selv hva som er hans underliggende agenda? Kanskje det hadde vært best at han holder tann for tunge og lar de voksne (disiplinærnemnda) få jobbe i fred, og ikke jobber så iherdig for å styre avgjørelsen derfra etter hans agenda.

Trenerne til min favoritt-fotballspiller gjennom tidene, lærte spillerne én viktig ting. Det er viktig å være snill med hverandre på banen, og vite hva FairPlay er. I tillegg skulle alle ha det gøy! Kanskje eliteserie lagene skulle tatt ett skritt tilbake, og tenke litt på det?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.