Last Updated:

Mediedekning nord- og sør for Saltfjellet

Categories Blogg, Samfunns-syt

Det er litt forskjell nord og sør for Saltfjellet når det gjelder mediedekning av ekstremvær. Sør for Saltfjellet blir det slått opp med krigstyper i riksavisene hvis det skjer noe, men Nord-Norge blir kanskje nevnt i en bisetning. Sånn som da det kom mye snø på Østlandet, og det ble sendt ut farevarsel fordi det var ventet 20 cm snø i døgnet! Lengre nede i reportasjen, nærmest i en bisetning stod det at det også var ventet 50 cm i Lofoten i samme tidsrom.

Vil ikke påstå at jeg egentlig bryr meg så himla mye, men når God morgen Norge bruker to innslag for å lære de sør for Saltfjellet å kle seg til en vinterdag, da innrømmer jeg at jeg tenkte mitt og kniste for meg selv. Jaja, tenkte jeg.. (Joda, jeg vet det er kommet mange nye nordmenn til, som ikke har opplevd en skikkelig vinter før, men det får da være måte på!) Det var uansett fælt til syt! Kanskje samme program kunne laget et innslag med Sinnasnekker’n om hvordan berge taket på huset i storm, eller et innslag om hvordan dokumentere skader ovenfor forsikringsselskapet etter stormskader? Jeg har mange flere idèer hvis det skulle være av interesse.

Riksavisene er blitt en vits for oss her nord, for det virker ikke som Norge strekker seg lengre nord enn til Sinsenkrysset til tider. Det som skjer her får ikke krigstyper og utallige medieoppslag, vi er ikke interessante nok. Vi er ikke mange nok som vil lese om det, og gir rett og slett ikke nok klikk! Så da får det bare være at sentrum stenges av, veggplater suser gjennom byene, nybygg blir tatt, kommunehus mister taket (det var flere tak som tok av) og mange var og er fri for støm og vann. Det gir ikke nok klikk så da har det heller ikke nyhetsverdi! Men at noen måtte hoppe ut av vinduet for å måkke frem døra etter snøfallet, ja se det er viktig nyhetsverdi og verdt et lengre innslag. Ikke for det, det var et bra innslag.

Samma det! Livet går videre og nye stormer skal komme og gå. Allerede i kveld er det på’n igjen faktisk, ut fra værmeldingen. Men hverken VG eller Dagbladet trenger å bekymre seg. Vi forventer ikke noen mediedekning denne gangen heller. Vi får den infoen vi trenger fra de lokale nyhetsformidlerne. De er med opptatt av hva som faktisk skjer og formidler hva vi står ovenfor, fremfor hvem som forlater AP fordi han har fått ny jobb…

Jeg skriver ikke dette fordi jeg synes vi har det så kjipt i blåsten, for vi vet hvor vi bor, men jeg må innrømme at forskjellsbehandlingen i media gjør at jeg tenker “Fy fader for noen sutrehau man finner sør for Saltfjellet. Snakk om å krisemaksimere!”

Anne Holt derimot, hun har skjønt det! Det er dama som får det sagt, og med det ønsker jeg alle en fredfull dag i stormen.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.