Mamma’n til Vesla erter vel på seg ernæringsfysiologer og kokker

Categories Blogg

Det er de som er dårlige på å lage mat, og de som er elendige. Jeg tilhører dessverre sistenvnte kategori, og er så elendig på kjøkkenet at jeg stadig vekk svir tevannet. Ja, man kan ikke være god på alt.

Første gangen jeg skulle lage mat til pappa’n til de eldste skulle jeg lage favorittmaten hans. Selvsagt var det kjøttkaker i brunsaus. Hvem er så himla tette i toppen at de prøver å utkonkurrere svigermors kjøttkaker? Til mitt forsvar var jeg knapt 20 år og visste ikke bedre. Det gikk faktisk riktig bra ganske lenge. Jeg hadde fått mammas oppskrift, for hun lager de beste kjøttkakene. Prøve-kaka var nydelig! Så var det bare å toppe det hele med brunsaus, potet og makaroni. Jeg dekket på og gjorde alt hyggelig og fint til han kom.

Han kom rett fra jobb, så han var skrekkelig sulten, og satte seg for å spise. Jeg ryddet litt unna på benkene og satte meg ned litt etter han. Han skrøt av maten, og sa den var nydelig. Da jeg fikk første biten i munnen ble jeg helt forvirret. Hva i pokker?? Maten smakte GRUSOMT! Da jeg smakte til sausen fant jeg ut at det var litt lite pepper, og hadde på en god dose til, men jeg hadde ikke tatt pepper. Jeg hadde tatt kanel!! Stakkar’n på andre siden av bordet ba meg ikke om å lage kjøttkaker flere ganger, men satt der å spiste mistrøstig opp maten sin.

Det var enden på min karriere som super-kokk!

I dag derimot, idag har jeg eksperimentert på kjøkkenet og laget de mest fantastiske energi-stykkene du kan tenke deg! De smakte nydelig, og er bare sunne ting i seg tror jeg. Nå er jo ikke jeg ernæringsfysiolog eller matekspert, så her er det kvalifisert synsing.

Oppskrift:

400 g cottage cheese

1,5 dl soltørket tomater i olje

400g havregryn

2 ts bakepulver

1,5 ts oregano

1 dl finhakkede valnøtter

1 ts salt

3 egg

Bland alt til det blir en ekkel guffe. Jeg bruker mixer, men du han bruke hendene også. Bruk skje å ha på i passende topper. De hever ikke mye. Steik på 220g i ca 15 min.

Test ut med hvitost og fikensyltetøy. Det var SÅ godt! Det er ikke tøys engang!

Så er det herved helt klart. Miraklenes tid er ennå ikke forbi. Jeg kan faktisk finne på en ny matrett (for meg) og lage en ny oppskrift. Det er altså definitivt på sin plass å være imponert! Dette hadde nok ingen som kjenner meg trodd jeg skulle få til! Jeg er sikker på at jeg har funnet opp noe som er sunt og godt, og det er jo ikke akkurat hverdagskost!

Men om jeg forteller hva jeg opprinnelig planla å bake, er det vel ikke fullt så imponerende lengre. Det skulle bli grove muffins..

PS! Jeg er faktisk blitt ganske god å lage kjøttkaker, så ungene gleder seg når jeg hiver meg rundt, men så har jeg altså hatt 30 år å trene på..

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.