Last Updated:

Kardemommeloven eller diktatur

Categories Hverdagsliv

Tante Sofie hadde vært mer enn velkommen hit til oss for å rydde, og jammen ta behøves det også. Etter en kjapp Jobbreise kom jeg hjem ganske seint, og når husets prinsesse hadde regjert alene, så det ut deretter. Kopper og fat fløt på bordet, sengetøyet lå slengt i sofaen, og pliktene hun skulle gjøre var ikke gjort. Jeg blir så utrolig lei av å mase på den ungen! Hun er og blir et salig rothau! Hadde bare Tante Sofie avsatt noen timer til å lære henne orden og struktur..

Jeg holder på å strikke en hverdags-genser til meg selv, men finner ikke resten av garnet! Det er sporløst borte, og jeg har lett høyt og lavt. Frustrasjonen er stor. Enten har Kasper, Jesper og Jonatan vært på ferde, ellers så trenger jeg litt hjelp fra Tante Sofie jeg også. Det skal du ikke se bort fra. Avkommet har det jo fra en plass..

Vesla og jeg prøver langt på vei å leve etter Kardemommeloven, for det synes vi passer oss veldig godt.

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Likevel har vi i tillegg behov for noen ordensregler som må følges. Skjer ikke det, innføres et strengt diktatur der mor forvandles diktator med et totalitært diktatur styre.
Det fungerer inntil et visst punkt, så gjør Vesla kraftig opprør, og vinner tilbake demokrati og frihet for en stakket stund. Heldigvis er heimen bare preget av diktatur korte sekvenser på max en time eller to av gangen. Det er heftig mens det står på..
Vi to damene i huset trives best med kardemommeloven, men av og til må sterkere lut til for å få orden i sysakene, og da går det av og til en kule varmt.
Kan hun ikke bare gjøre som jeg sier fremfor å gjøre som jeg gjør?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.