Jeg vil ikke demonstrere for #Black lives matter, det betyr ikke at jeg er rasist

Categories Blogg

-Jeg får ikke puste!

Dette var noen av de siste ordene afroamerikanske Georg Floyd uttalte 25.mai 2020 i Minneapolis, da han ble arrestert mistenkt for å ha betalt med falske penger. Drapet på Georg Floyd rystet en hel verden, og har skapt voldsomme reaksjoner rundt om. Videoen av Floyd som blir holdt i bakken av tre politimenn i over åtte minutter, noe som fører til at han dør, har gått verden over.

Bildet er hentet fra VG.no

Dette satte fokus på den systematiske rasismen i verden. Anno 2020 er rasisme fortsatt like aktuelt som da Martin Luther King på -60 tallet kjempet for like borgerrettigheter mellom fargede og hvite ved ikkevold og sivil ulydighet.

Etter drapet på Floyd har det vært store demonstrasjoner rundt om i USA. Under disse har det vært opptøyer og store ødeleggelser. Jeg satt en natt og fulgte live streaming fra CNN der deres reporter gikk og filmet. Butikker ble smadret og plyndret. Varene ble bært inn i biler som stod klare, og folk kom med armene fulle og kastet inn i bilene før de sprang videre til neste butikk for å hente mer. Det var helt jævlig å sitte å se på, og jeg satt der måpende og lurte på hvordan de trodde dette skulle sette fokus på drapet av Georg Floyd?

Min sympati og forståelse for demonstrantene kjølnet betraktelig mens jeg satt å tok ødeleggelsene innover meg. Hvorfor skjønner ikke disse menneskene som ødelegger og plyndrer at de gjør akkurat det stereotypien hevder? De signerer jo bare under påstanden om at afroamerikanere er kriminelle? Nei, jeg tror ikke på den stereotypien, og ja, jeg er like sint, fortvilet og opprørt over drapet på Georg Floyd, men dette er ikke å ære han eller minnes han. Dette er og blir rein idioti, og det å plyndre butikker for egen vinning er ikke noe nobelt eller edelt. Det er tyveri!

I lys av disse demonstrasjonen i USA er flere mennesker drept under sammenstøtene. Nasjonalgarden og militære styrker ble utkalt til flere byer flere byer for å opprette lov og orden. Det vil ta lang tid før man får tillit til rettssytemet i USA igjen.

Den 15. Juni er det planlagt en demonstrasjon for å markere avstand fra systematisk rasisme, og fordømme uretten og urettferdigheten som har pågått og fortsatt pågår i hele verden. Denne gangen i Bodø. Black lives matter er en bevegelse som oppsto i USA i 2013 da den afro-amerikanske tenåringen Trayvon Martin ble skutt av en politibetjent og hashtaggen #blacklivesmatter ble brukt på Twitter. Bevegelsen protesterer mot det de mener er politivold, etnisk profilering, diskriminering av etniske minoriteter i det amerikanske rettssystemet og i samfunnet for øvrig. Dessverre er dette et faktum, og en kamp hvor det ennå er flere slag å utkjempe. Bare ikke med vold..

Jeg er da i den kategorien som mener All lives matter. Det er ikke bare afroamerikanere som blir krenket, og man trenger ikke gå så langt for å finne eksempler på det, bare å se på hvordan tatere behandles? Eller samer? Rasisme er oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. Vi generaliserer mennesker ut fra etnisitet, og setter stigma på dem. Skaper forventninger om negativ atferd.

I Oslo var det en demonstrasjon 2. juni der mellom 12.000 og 15.000 mennesker samlet seg for å ta avstand systematisk rasisme, og for rettferdighet for Georg Floyd. Demonstrasjonen forløp uten uønskede hendelser, og den startet med å knele i 8 minutter og 46 sekunder. Like lenge som Georg Floyds dødskamp..  Det synes jeg er en sterk åpning på en demonstrasjon. Etterpå ble det holdt apeller.

Jeg støtter aksjonen fullt ut. Vi som samfunn må reagere for å endre et system som diskriminerer mennesker rundt i verden.  Mitt spørsmål er bare HVORDAN man skal demonstrere?

Er det rett å samle flere tusen mennesker sammen i en tid hvor verden er stengt ned som konsekvens av covid-19? Er det greit liksom? Faren for smitte er langt fra over, og samfunnet åpner opp igjen litt etter litt. Det er mange som har mistet levebrødet sitt, og mange som har mistet sine kjære. Skal vi da samles for å rope Black lives matter når vi vet at det ennå er smitte i samfunnet? Hvilken respekt viser vi da for de rundt oss? De som er i en sårbar gruppe, eller helsepersonellet som har jobbet for å redde liv? Hva hvis smitten sprer seg igjen, og vi må stenge ned samfunnet? Er dette rette måten å demonstrere på i disse tider?

Som sagt skal det 15.juni være demonstrasjon i Bodø. Jeg skal ikke dit. Det er fordi jeg ikke finner det rett for meg å samles i en stor folkemengde så lenge som vi fortsatt har øvrige restriksjoner i samfunnet. Jeg tror veien å gå må være å jobbe forebyggende. Etablere rutiner for å stå opp og si nei, når man møter hverdagsrasisme. Det betyr mer om du stopper opp når du hører noen bli omtalt som han jævla svartingen, og du faktisk påpeker at det der var utrolig respektløst. Eller om du kommer over rasistiske uttalelser på nettet, så rapporterer du det slik at det blir slettet. Vi kan gjøre små ting som nok ikke endrer systemet som drepte Georg Floyd, men det kan for eksempel gi den unge mørkhudete jenta vi forsvarte et kort øyeblikk på bussen, troen tilbake på medmenneskelighet.

#All lives matter

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg vil ikke demonstrere for #Black lives matter, det betyr ikke at jeg er rasist

  1. Riktig nok er det greit det du skriver men du mistet meg litt. Demonstrasjonene og plyndringene henger ikke sammen. Grunnen til demonstrasjonene BLM er det at fargede mennesker ikke har det privilegerte vi ariske har, det er en selvfølge at oss som ikke er fargede betyr noe for flertallet. Grunnen til BLM er enkelt at er underlagt at de ikke betyr noe, de demonstrerer for George floyd og alle fargede mennesker der ute.
    Det er ikke forbudt å demonstrere, ikke i Norge og ikke i USA, man demonstrerer for å redde liv, ja det er COVID, men folk bærer munnbind for noen helter for å vise respekt og stå opp for dem som kanskje blir drept

    1. Plyndringen var gjort i forbindelse med demonstrasjonene på Manhattan. Og det er disse jeg mister sympatien med. Forøvrig er det faren for spredning av covid-19 som gjør at jeg ikke vil delta i en demonstrasjon. Mulig jeg bare ikke forstår hva du mener..

  2. George Floyd døde av en overdose fentanyl. Han hadde vært død nå uansett hva politiet gjorde, han hadde pustevansker før politiet kom. Og hvis George Floyd ikke hadde vært en tyv, en junkie, en dopselger, en konemishandler og en falsmyntner så hadde ikke politiet hatt noen grunn til å stoppe han. Vi kan ikke beskytte kjeltringer kun fordi huden deres er svart. Jeg støtter ikke George Floyd, BLM er en marxistisk terror-organisasjon og jeg kneler faan ikke for noen. Aller minst gale afrikanere.

    Og den eneste rasismen jeg har sett i Norge var rettet mot hvite nordmenn. Før utlendingene kom hit så fantes det ikke rasisme i Norge. Nå kan man faan ikke ta en buss lenger uten åå høreb morderen abdulla og geiteknulleren muhammed skrike “jaj knolle mora di jævla hviting!!”. Til helvete med dem. De kan reise hjem og bygge opp landene de ødela fullstendig før de løy seg inn i vårt land for å snylte på NAV.

    1. Jeg er ikke enig med deg, og synes kanskje du tar ting ut av proposjoner. I tillegg synes jeg du fremlegger synet ditt på en ufin måte. Når det kommer til om Floyd var ruset eller ikke, er det ikke noe jeg vet noe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.