Last Updated:

Ingen er så genuint onde som mennesker

Categories Blogg

På en Facebook-gruppe var det en dame som la ut et trist innlegg her om dagen. Hun og kjæresten hadde brutt opp etter 5 år, og hun følte seg lurt i stry av han. Han hadde i følge henne kjørt dobbelt forhold i lang tid. Selvsagt var hun lei seg og bitter, og ikke minst såret.

Hun la ut navn på mannen og advarte andre damer mot å involvere seg med han. Kanskje ikke det lureste, men hennes valg. En sak har alltid minst to sider, så jeg leste innlegget og kjente på litt medfølelse. Hun hadde det overhode ikke greit. Stort greiere gikk det heller ikke for seg i kommentarfeltet. En annen dame fortalte at hun hadde møtt denne mannen med ytterligere en annen dame. De to damene som kommenterte hadde åpenbart kjennskap til hverandre, og trådstarter mente at det burde hun fått beskjed om tidligere. Det er jeg jo for så vidt enig i, men det utviklet seg til en real verbal catfight. Plutselig var det kommentarer fra en hel herskere av damer, og meningene spriket i alle retninger. Alle hadde behov for å ytre sine meninger. Det var medfølelse, meninger om å henge noen ut, og det var forsøk på å roe gemyttene. Etter en lengre passiar ble innlegget slettet, og vi utenforstående satt nysgjerrige igjen. Hva skjedde nå?

Personlig tror jeg trådstarter la ut innlegget i affekt, og var så lei seg at hun ikke helt tenkte over konsekvensene av det hun gjorde, men det hele utviklet seg nesten til lynsje-stemning, og det kjente jeg at var ekkelt å lese. Jeg var ganske lettet da innlegget ble slettet for jeg vurderte faktisk om dette ble så voldsomt at det burde rapporteres.

Jeg har forståelse for at noen som opplever en så opprivende og traumatisk hendelse kanskje overreagerer og skriver på nettet i affekt. Det som er trist å vitne, er når andre oppildner situasjonen slik at det hele går ut over proposjoner. Det vil sikkert alltid være sånn. Vi skal mene noe om alt og alle, og med vi inkluderer jeg i høyeste grad meg selv. Likevel må vi huske at bak meldingene befinner det seg mennesker, og felles for de fleste av de som leser og kommenterer, er at vi ikke kjenner hele konteksten det er skrevet i.

Vær varsom med hva du svarer på slikt. Jeg tror ikke majoriteten egentlig vil legge ytterlig bør til den som alt bærer tungt, men det kan fort ende opp at det blir sånn.

Dessverre er det andre som driter totalt i hva de skriver i slike innlegg. Det virker som det er om å gjøre å hause opp og lage mer drama og ufred. Når jeg leser slik tenker jeg rett og slett at ingen er så genuint onde med hverandre enn det vi mennesker kan være.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.