En urovekkende hemmelighet

Categories Blogg

Nei, nå var jeg faktisk slem! Jeg må bare innrømme at det der var et forsøk på manipulering ved bruk av overskrifter for å poengtere det jeg skal skrive om. Det å villede leserne.

Jeg har jo lest endel innlegg i det siste der overskriften nesten ikke har noe med innleggene å gjøre. Overskriften er kreert for å skaffe lesere. Selv tok jeg et kurs i å skrive, og det første som måtte treffe var oversikten. Den skal fange leseren til å klikke inn på linken til artikkelen. Uavhengig av hva som skrives videre er det overskriften som er det som blir blikkfanget.

Jeg fikser kanskje ikke det fullt ut, men har jo forsøkt å skape disse teaserne som gjør at leseren ikke klarer å la være å klikke inn. Det jeg irriterer meg over i mange sammenhenger som leser, er jo at innleggene ikke harmonerer med overskriften, så da blir det jo unektelig en negativ lesererfaring. Hvorfor lage en overskrift som skriker om en sensasjon, når det egentlig handler om støvsugerposer for eksempel? Men det har liksom tatt helt av. Hele media er fylt med dette, ikke bare blogger og private innlegg, men også artikler i magasiner og aviser. Jeg blir grinete av sånt. Likevel er dette et av de rådene som blir dratt frem først når du skal skrive, riktignok etterfulgt av at innholdet må ha en verdi. Når verdien av det som etterfølges av overskriften ikke er av noe spesielt kaliber, flopper hele greia for min del. Inn der gidder ikke jeg klikke neste gang liksom.

Jeg vil jo selvsagt også ha en levende og dynamisk blogg med mange lesere, men jeg vil ha det for at folk finner det som står der interessant og med et lesevennlig , ikke fordi jeg kreerer fake news uten sammenheng med overskriften. Jeg vil jo at dere skal komme tilbake å lese mer, ikke føle dere lurt av vas…

 

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

4 kommentarer

4 thoughts on “En urovekkende hemmelighet

  1. Nei det er vel ikke noe som er så irriterende enn “feil” overskrift på det en tror en ønsker å lese mer om. Det er sjelden jeg klikker inn på toppbloggere, de strør om seg med klikkeoverskrifter.

  2. Helt enig med deg 🙂 Jeg bruker litt tid på å finne en god overskrift jeg også, men jeg føler jeg alltid er innafor tema 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.