En singel mammas dagbok 5. innlegg

Categories Blogg, Singel mammas dagbok

Økonomi og forbannelse

Alt koster i livet. Du får betale for alt på en eller annen måte, før eller siden. Enten med penger eller med dårlig karma. Det er altså helt sikkert.

Single mammaer og økonomi er en brokete problemstilling fylt av konflikter. Det er en voksen om å betale alle kostnadene, du får riktignok en tusenlapp ekstra i barnetrygd dersom håpefulle er under 18 år. I tillegg får du kanskje noen tusenlapper i bidrag om du er heldig. Tro meg, å ha barn koster mer enn noen skarve tusenlapper i måneden.

Ungen skal ha mat, klær, lege/kjeveortoped, hygieneartikler, skoleturer, bursdager, avslutninger, ukepenger, fritidsaktiviteter, sosiale kostnader, transport og mye mer. Det koster hasj og heroin å ale opp en unge. “Men herregud da Heidi! Du får jo fett-skatt førr å ha unge!” (ja, her oppe får du rene ord for pengene.) Og vi får kanskje noen tusenlapper i bidrag om vi er heldig, og det hjelper selvfølgelig på.

Hvis husholdet ditt har en samlet kostnad på 26.000kr (tall hentet fra SIFO) i måneden og dere er to, så blir det 13.000 på hver av dere. Hvis husholdet mitt har 26.000, ja så koster det meg 26.000 kr. Men det skal sies, jeg får forsørgerfradrag. Det er på 51.804 kr pr år. Fy fader det er fint! Ja, i reine kroner betyr det at jeg betaler 12.951 kr mindre i skatt. Hele 1079,25 kr ekstra i måneden. Så med alle disse godene som gir meg en så velfylt lommebok, og hvis vi tar utgangspunkt i tallene over, så sitter jeg igjen med en kostnad pr. måned på ca 22.500! Jeg skjøt gullfuglen da jeg valgte å bli alenemor altså! Ingen tvil om det.

De som sier at enslige mødre sitter på en gullgruve, kan få lov å kysse meg midt i gullgruva mens jeg slipper en fis!

Si at man har en inntekt på 420.000 i året. (Det er det LANGT fra alle som har, men vi regner det ut med det som forutsetning) Da blir skatten 88.117 dersom man ikke har fradrag ut over særfradrag og minstefradrag.

Skatt                                                        Grunnlag                               Beløp
Inntektsskatt til kommune                 261 546                                 25 405
Inntektsskatt til fylkeskom.                261 546                                   5 646
Fellesskatt                                              261 546                                  14 950
Trinnskatt                                             420 000                                    7 676
Trygdeavgift                                         420 000                                  34 440
Lucky Ducky! Da sitter jeg igjen med 27.500 kr etter skatt. Skal si jeg skal lever herrens glade dager for de resterende 5.000 kr som jeg har til overs etter utgifter. Jeg skal dra på ferie til Dubai, jeg skal kjøpe meg veske fra Marc Jacobs, briller fra Gucci og jeg vet ikke hva.. Men kjøleskapet må jeg nok bare glemme, for det har jeg ikke penger til. Nye dekk til bilen må det noen måneders sparing til for å få. Samme gjelder konfirmasjon og tannregulering.

Av og til kjenner jeg at jeg er så desperat at Only Fans nesten er et alternativ. Bare nesten..

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “En singel mammas dagbok 5. innlegg

  1. Jeg skjønner at det er vanskelig. Man bør være 2 til å dele på kostnadene. Og begge må jobbe.
    Sånn er det blitt i Norge.
    Og vi vil ikke tilbake til alternativet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.