Barnas festdag, eller bare rett og slett en festdag?

Categories Blogg, Samfunns-syt

Nasjonaldagen ble feiret med brask og bram landet rundt, for noen dager siden. Eller bør vi kanskje si med øl og dram? Det kan virke slik ut fra oppslagene i media, etter feiringen. Det har vært tilløp til høy partyfaktor over hele landet, og tidvis veldig unge festdeltakere har vært synlig beruset. En veteranbil-entusiast avlyste i Fredrikstad å kjøre veteranbil i toget, fordi det var så mange fulle, og tildeles unge folk i bildet. Han  lurte på om foreldrene var for opptatt med dagsfylla, og hadde overlatt barna til egen feiring. Hadde barna fått sin egen festdag bokstavlig talt?

Media har rapportert at feiringen av nasjonaldagen har utviklet seg til å bli en eneste stor fest. SoMe fylles opp med bilder av champangne-frokost etterfylt av mimosa og spitzer til lunsj, og drinker med norske flagg etter middagen. Langt på vei kan det virke som media har rett.

Men et det egentlig et nytt fenomen?

Jeg har fødselsdag 16.mai, så festligheter rundt nasjonaldagen var ikke uvanlig når jeg var yngre. Selv om det ikke var direkte dagsfylla, var det høy cocktail-føring da også. Falt nasjonaldagen på en dag som ble etterfulgt av en fridag, ble det storfeiring. Selvsagt feiret jeg selve 16.mai, og har aldri vært den som har klart en todagers, men mange venner tok gjerne en fest 17. også, dersom det var fridag dagen etter. Jeg har hatt min andel av 17.mai feiringer der jeg har ønsket at messingblåserne kom med mute-knapp, selv om det er lenge siden nå.

Etterhvert som korps-ungene mine entret livet mitt, ble hangover’n 17.mai erstattet med flaggheising, trommevirvler og «Ja, vi elsker.» uten at jeg hadde lyst å kvele musikanten med tubaen med instrumentet. Men, tiden før jeg fikk barn, husker jeg med feiringer iført solbriller på overskyede dager, tyggende på tyggis, for å skjule en heftig feiring kvelden før. Det jeg prøver å si, er at det var ikke så mye bedre før heller.

Jeg håper grunnen til at det tok av i år, skyldes at nasjonaldagen ble etterfulgt av en fridag. Hvis ikke er jeg enig med media, for overdrevet inntak av alkohol har ingenting å gjøre på barnas festdag. Det er dagen for kake, brus, pølse og is, ikke fyll og spetakkel!

Ikke for det, jeg gleder meg ennå til Vesla er så stor at jeg også kan dra på champangne-frokost, for hverfall én gang i livet har jeg lyst å feire nasjonaldagen med det!

4 kommentarer

4 thoughts on “Barnas festdag, eller bare rett og slett en festdag?

  1. Jeg velger her å lime inn noe Gryende har skrevet som jeg har klippet ut fra bloggen hennes, hehe.. les:

    «Dernest er altså turen kommet til det sedvanlige kjatet om at 17 mai er ‘barnas dag’, liksom julen er ‘barnas høytid’, i tillegg til at alt av ferier må tilpasses barnas ønsker, behov og generelle forgodtbefinnende..

    Først må jeg bare få sagt at det ikke er noe ved 17 mai som tilsier at denne dagen skal være øremerket barna. 17 mai er feiringen av verifiseringen av Norges grunnlov, hvilket jeg er rimelig sikker på kun involverte voksne! Iallefall så vidt meg bekjent, var det ikke en jævla unge å se løpende rundt bordet med sjokoladefingre og snørr hengende ned fra nesen der oppe på Eidsvold, -og langt mindre som bisto i utformingen av de respektive paragrafer!

    I det hele tatt er jeg drittlei av at alt av høytider og helligdager er gitt å være dedikert til barna. – Har en først valgt å få barn, forplikter selvsagt dette til at ders behov og ønsker også blir innfridd, men non the less, altså..

    I mine øyne, har faktisk ikke disse i utgangspunktet noe eierskap til hverken 17 mai, julen eller sommerferien for den saks skyld! – Og Her vender vi atter igjen tilbake til dette med at enhver må få ilegge 17 mai den betydning det måtte passe de, og legge opp feiringen deretter. Om en mener 17 mai skal handle om barna, javel, så gjør dere det sånn. Men det innebærer ikke en rett til å sette seg til doms over de som eventuelt måtte se annerledes på dette! For det skal rett og slett ikke være noen tvang til å forholde seg sånn eller slik til ting bare fordi det eventuelt samsvarer med hvordan flertallet velger å praktisere.

    Selv har jeg som kjent ikke barn, av den enkle grunn at jeg aldri verken har harr lyst på- eller kjent på noe ‘behov’ for å få barn. Og utover det at de selvsagt skal ivaretas av de som har valgt å få de, så vel som av samfunnet i kraft av å være levende, bevisste vesner, så driter jeg derfor, når sant skal sies, langflatt i disse barna og deres særbehov. Og det må faktisk være plass til oss som tviholder på våre eierskap til festdager, ferier og høytider i voksen alder også. – Og spesielt på en dag hvis markering ikke har en dritt med unger å gjøre what so ever.

    Jeg er fullt klar over at det som nå er sagt innebærer at jeg nok en gang har bannet grovt i kirken. Men om sånt plager deg, så har du jo faktisk akkurat fått løsningen på problemet servert på sølvfat; Feire din 17 mai slik du finner det for godt, og ikke bry deg med hvordan jeg feirer min- eller andre feirer sin, for det har du uansett ingenting med».

    1. Det er nå engang slik at 17.mai og barnetoget er for barna. Kanskje ikke rette plassen for grøftefyll.

      Poenget mitt er at jeg ikke tror det var noe bedre tidligere. Straks det var en fridag dagen etter, festet vi hardt til lyse morgenen.

      Jeg er helt enig med Gryende. Gjør hva du vil, drikk det du ønsker, men vis litt hensyn til at barnetoget er for barna.

  2. At barnetoget er for barn ligger vel i ordet, men at 17.mai er for barn (utelukkende, det kan tolkes dithen av utsagnet) det er jeg uenig i. Men det er ikke barn 17.mai handler om, det er en ide skapt lenge etter grunnloven, grunnloven og første 17.mai tog. Det het ‘Fanetog’ før, og vet du, de første 10 årene etter begrepet ‘barnetog’ ble innført var det bare for gutter, jenter fikk ikke være med. Anyways, jeg synes ikke noe om grøftefyll uansett dag i året der voksne sjangler rundt offentlig blant barn eller whatever. Vi har våre hjem, vi har utesteder med aldersgrenser, det er tilrettelagt for at barn ikke skal måtte oppleve denne slags «idioti». Jeg skjønte meget godt poenget ditt, jeg bare syntes teksten til Gry var uforglemmelig morsom. Jeg er veldig enig med deg, men jeg vil ikke være med på at 17.mai er barnas dag, da strekkes strikken litt vel langt.

    1. Jeg mente ikke at 17.mai er utelukkende for barna, men barnetoget på 17.mai! Klønete formulert av meg.
      Ut over det er vi nok enige, måtehold i offentlig rom er greit uansett dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.