Trøtt etter ei heller dramatisk natt

Categories Galskap satt i system

Søvnkvaliteten er heller laber for tiden. Jeg legger meg riktignok senere enn lurt er, men likevel sånn at jeg burde klare fem timer søvn. Hadde det ikke vært for at jeg i perioder er plaget med mareritt.

De aller fleste har hatt et mareritt av og til, så går det over og glemmes. Det er også noen av oss som har tilbakevendende problematikk med mareritt. Det heter seg at om man har psykiske plager kan marerittene vedvare og skape søvnproblemer, for så forverre psykiske plager og sørge for vanskeligere dager. En skikkelig vond spiral med andre ord.

Men hva kom først høna eller egget?

Det legges til grunn at når man har psykiske utfordringer så forringes nattesøvnen, men jeg hevder at når nattesøvnen forringes, så er man mer disponert for psykiske utfordringer. Nå utelukker ikke det ene det andre, men sånn er det for meg. Underskudd på søvn gjør at jeg senker guarden og kan oppleve og være nedstemt og motløs. Derfor er det viktig for meg å få et godt søvnmønster. MEN DET KLARER JEG JO IKKE NÅR JEG HAR MARERITT HELE TIDEN!

Det er nok at jeg ser en film som er skummel, eller bare leser en bok, så er det fult redsels-kabinett i hodet mitt om natta. Det hjelper ikke på at det er min absolutte favorittsjanger når det gjelder bøker og film. Ja, da går det som det må gå da.

Jeg får sove ca.tre timer, så starter terroren. Jeg våkner, og da er alt klart i hodet mitt, men minutter senere fader erindringene om marerittet bort også sovner jeg igjen. Så går det noen minutter før det hele er på repetisjon. Ofte ender det med at jeg bare står opp. Tre timer søvn og to timer uro er ikke nok hvile så dagen begynner med hodepine, så er det rett i en bratt utfor-bakke.

I natt kapitulerte jeg etter å ha våknet for tredje gang. Da var klokken 03.42 Bare å ta fatt på dagen, for jeg hadde ikke lyst på mer dramatikk i hodet mitt.
Fordelen er jo at jeg får en dag hvor jeg har mange timer til rådighet, så aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg kunne fått unna masse som skulle vært gjort, hadde jeg bare ikke vært så trøtt..

2 kommentarer

2 thoughts on “Trøtt etter ei heller dramatisk natt

  1. Jeg sliter mye med søvn. Står opp og tar med dyna til sofa og tv. Sovner litt igjen der, til en film. Jeg har ikke mareritt, men hodet mitt begynner på jobb med en gang. Veldig Slitsomt det også. Men tv og trege serier er redningen. Blir ofte 3 at jeg må inn i stua 🙄

    1. Jeg klarer nesten aldri å sovne igjen hvis jeg står opp, men gjør jeg det er det søvndyssende serier som har prioritet. Da er jeg dautrøtt når det er på tide å gjøre seg klar til jobb 😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.