Refleksjoner seint natt til 17.mai

Categories Blogg

Tenk! Jeg er faktisk 49 år nå!

I dag har jeg feiret med familien min. Midt i hele corona-hysteriet fikk jeg møtt alle ungene og begge søstrene mine med familier. Nå er det bra lenge siden vi alle har vært samlet.

Mirakuløst nok har jeg rukket å bake kaker, ordnet drill-uniform, strøket bunadskjorta og annet 17. Mai tøy. Riktignok har Vesla og jeg bakt sammen. Team-work gjorde definitivt susen!
Så var det tid for familie-fest.

Jeg har fått så mange fine hilsninger, og ikke minst MASSE fine gaver fra familie og venner. Jeg er så privilegert som har så fine mennesker i livet mitt. ❤️ Tusen takk ❤️

I morgen er det 17.mai. Da er det tid til å feire grunnlovsdagen. Selvsagt blir den ikke som vi er vant til, for fortsatt er samfunnet preget av restriksjoner, og vi kan ikke samles til folkefest, men den blir nok fin likevel.

Tenk på hvordan dagen ble feiret under 2.verdenskrig! Da var all markering og flaggbruk forbudt, og man måtte finne alternative måter å feire på. Etter hvert som tyskerne formød markeringer, benyttet folk seg av andre symboler for å vise sin kjærlighet til fedrelandet,  som binderser og nisseluer.

I år må vi igjen tenke alternativt. Vi kan feire men ikke samles. Vesla skal drille to plasser, og begge plassene vil bli filmet og streamet. Det skal også sang og taler. Publikum kan ikke være på plassen, men lokale aktører deler likevel til de 1000 hjem elektronisk.

Corona eller ikke! Bunaden skal på, gnagsår plaster er kjøpt inn. Vi skal gå med 17.mai sløyfer og flagg. Familien går samlet til søsteren min som har panorama-utsikt fra terrassen, og der skal vi vinke fra vår private slottsbalkong. Jeg skal være den lokale dronningen.

Vi skal ha pølsebu og iskrem, kaker og brus. I tillegg skal vi ha leker og sukkerspinn. Barna skal få en 17.mai de husker med glede.

Vi ble gitt en grunnlov i 1814 da vi ble et eget land. Det skal vi feire, dagen til ende og hele familien skal stemme i «Ja vi elsker» så det ljomer i nabolaget.

Jeg elsker landet mitt, med alle muligheter og alt det potensialet som er. Derfor elsker jeg 17.mai! Dagen er rett og slett en ekte kjærlighetserklæring til våre fremste idealer fred, frihet og likeverd.

Jeg håper alle der ute får en nydelig dag og feirer med et solid HIPP HIPP HURRA!

Gratulerer med dagen 🇳🇴🇳🇴🇳🇴

2 kommentarer

2 thoughts on “Refleksjoner seint natt til 17.mai

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.