Lillejulaften helt til det er morgen

Categories Blogg, Hverdagsliv

“Same procedure as last year, Miss Heidi? Same procedure as every year, World.”

Så sitter mor her da. I år som alle andre år. Ungene har lagt seg, og stua er julepyntet. Det er langt over midnatt, men jeg finnes ikke trøtt. Utslitt derimot, det er jeg. Så mange ting tidsoptimisten i meg ikke rakk, men jaggu ble det ikke jul i år også likevel. Nå er set meste vasket og ryddet, og masse skrot er kastet! Det er herlig å få ryddet unna i huset. Endelig går det an å puste her.

Så sitter jeg her da, og lar roen senke seg. Treet er pyntet, og gavene lagt under. Ja, bortsett fra gaven fra mor til mor, for de er på gulvet. Jeg har investert i lettstelte matter som er enkle å vaske og lette å riste. Men treet fikset Vesla. Det ble så fint.

Nissefar har vært innom å fylt strømpene til ungene. Eller unger og unger.. I år feires julekvelden med Vesla og Lille Storebror, men Snuppa er også hjemme selv om hun jobber. Snuppa kommer først fra jobb på kvelden. Hun skal ta vare på våre eldre mens vi feirer. Det er litt rart å ikke feire med storesøster og familien, men siden vi har de små valpene er det best sånn.

Jeg tror jula i år blir super fin. Vesla og Lille storebror pyntet pepperkakehuset i kveld, og det ble nok mer sjeldent enn vakkert. De laget scener fra en grøsser, mer en et koselig pepperkakehus à la Hans og Grete, tross mine protester.

Da de var ferdige med pyntingen hadde vi pysj-party. Alle fire i like pysjer, så forsvant de i seng en etter en. Bare den standhaftige tinnsoldat (mor) ble på post.
Jeg nyter det. Stillheten og freden som er i huset. Den roen jeg får når de har lagt seg, og jeg vet de er hjemme. Jeg savnet de to eldste som har egne familier, men skjønner de vil ha jul hjemme, de også. Uansett møtes vi til felles julefest 1. juledag, og får være sammen da.

Nå skal jeg legge meg på lading, for i mogen kommer nok en dag, og jeg har masse på to-do lista mi da også.

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Lillejulaften helt til det er morgen

  1. Morsomt pepperkakehus da 😀 Det blir nok en fin jul 🙂 Vi er bare oss to her i dag. Sykdom ellers i familien. Det er helt greit å ha julaften her hjemme i pysjen 🙂 God jul!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.