Ikke drikk på 16.mai hvis du har tenåring

Categories Blogg, Hverdagsliv, Samfunns-syt

Overalt står det nå på nyhetene at grunnlovsdagen er forbundet med for mye alkohol. Selv om det er barnas dag raver voksne folk stupfulle i gatene. Det er litt rart, for det har ikke jeg sett noe til. Joda, en og annen russ som har gått på ei blemme har jeg jo sett, men flatfyll i gatene kan jeg ikke si jeg har merket meg.

Av og til går det måneder mellom hver gang jeg drikker ett glass vin, andre ganger er det hyppigere. Alkohol er bare ikke spesielt viktig for meg, og jeg klarer meg godt uten. Også 17.mai. Ikke for det,  jeg har feiret min del av natt til 17. mai, men det var mest i yngre år når det har vært festligheter fordi jeg har feiret bursdagen min. Når ungene kom som perler på en snor ble det også til et falmet minne.

Nasjonaldagen ble da barnetog, kakefest med familien, og ikke minst borgertog med masse virak. Da funker det dårlig med hangover, derfor er det hverken bursdagsfeiring, champagne-frokost eller eggetoddy på meg. Siste 30 årene har 16.mai vært feiret med kakebaking, vasking av bunadskjorter og klargjøring av hus til hele familien kom på kaffeslabberas.

Men bare vent! Snart skal også jeg ha min første champagne-frokost, men ikke før håpefulle er ferdig med russetiden. Frem til da er det bare å være i alarmberedskap. Trenger Vesla mamma’n sin, skal jeg kunne slippe alt jeg har i hendene og hente henne. Det er ikke Vesla som bekymrer meg, men de hun møter som kan være ruspåvirket og ustabil.

Hvis jeg kan komme med et råd, så er det at vi som foreldre til tenåringer holder oss edru denne kvelden. Vi vet at ungdommene møtes og fester, og da er det mye som kan skje. Håpefulle kan bli overstadig beruset og må hentes, det kan oppstå voldsepisoder, de kan sette seg i en bil med en ruset sjåfør og jeg kunne ramset opp mange flere og verre scenarioer. Uansett er dette en kveld der oddsen for at tenåringene trenger en mamma eller pappa, mye større enn de vanlige helgene.  Så ta en hvit kveld, det kan være verdt det på så mange måter..

2 kommentarer

2 thoughts on “Ikke drikk på 16.mai hvis du har tenåring

  1. Enig. Foreldre bør holde seg edru 16. mai, for den dagen er det flatfyll for tenåringer. Jeg har noen særdeles spesielle minner 🙈🐰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.