Dilemma over mine fem faste

Categories Blogg

De nye corona-reglene skaper hodebry for en stakkar 5-barns mor altså! Nå er det blitt sånn at den neste tiden kan man privat omgåes 5 personer fra andre kohorter. De i husstanden og arbeidsplassen din er utenom.

Er de egentlig klar over hva de steller til for en stakkar?

Jeg som ikke deler hushold med en annen voksen, men har sosialt liv utenom kommer i noen skrekkelige dilemma.

Skal jeg ha kontakt med eldste datter, tar hun fire av plassene umiddelbart siden de er fire i familien. Den siste må da gå til en av sønnene. Altså, en får ikke komme hjem, og mor får underskudd på sosial trening.

Regner jeg med mor og far, kan jeg inkludere barna mine, men ikke familien deres. Jeg kan heller ikke treffe noen venner i perioden. Skal si internett skal få kjørt seg!

Jeg kan selvsagt møte mor og far, og søstrene mine, men da kan jeg bare møte ett av mine barn som ikke bor hjemme, og ingen venner. Da tenker jeg legen må gjøre klar en resept på prozac!

Velger jeg å treffe vennene mine som har partnere, tar de opp to plasser. Med mor og far, blir det fire, og jeg bare en plass til barna, den må vi trekke lodd om. Da regner jeg med noen forlanger omkamp om plassene.

Skal de to snuppene i huset ha besøk av noen er jeg usikker om de teller med i de fem jeg kan omgåes med? Da blir det enda verre! Gjør de ikke det, kan vi brått være 15 stykker her i jula. Da går det bra. Men jeg regner med at det er felles i huset man kan slippe inn fem stykker. Altså Snupsi har kjæresten, Vesla har Bestisen og jeg har mor og far. Da er det kun ett menneske igjen å fordele på husstanden. Da blir det sure miner om jeg velger en venninne eller venn foran ungene? Herlighet! Nå begynte det å bli komplisert!

Jeg fikk tilbud fra en kollega om å overta to av hans personer, for han trengte bare tre. Dog mot betaling da. Det kunne jo være en ny måte å tjene penger på kanskje? Tro om det ville gå under loven om menneskehandel? Jeg vurderte det en stund, men slo det fra meg fordi det bare ble et verre regnestykke.

Jeg får skaffe meg en samboer eller flere, bofellesskap sånn at flere inngår i husstanden og ikke regnes med i de fem!

Nei, spøk til side.

Det er et luksus problem å måtte begrense sin omgangskrets. Tenk på alle de som ikke har noen og lever helt isolert. De som har familien sin langt unna, men med venner som har egen familie som de må ha primær omsorg for. De har ingen å regne som sine primære kontakter.
Det er delt mange historier om mennesker som slet psykisk ved forrige runde, og flere som ikke maktet påkjenningen og ga tapt. Vi må ta vare på hverandre. Vise omsorg selv om vi ikke kan ha fysiske møter. Vi må vise at vi forstår hva som gikk galt forrige gang, og at vi har lært. Vi må ta ansvar.

Være rause mot de som strekker ut en hånd. Ha lav terskel for å blande oss om vi sanser at noen har det vondt eller er skrekkelig ensomme. Spør de vanskelige spørsmålene, lytt og vær en venn!

Kanskje corona-situasjonen faktisk lærer oss hvor viktig venner er? Hvor mye de betyr for oss og hvor mye vi savner dem når man ikke kan være sammen?

Tro så herlig det blir når alt dette er over, og vi kan omgåes igjen. Jeg håper bare alle er der da også..

Jeg ønsker alle en fantastisk smittefri-lørdag ❤️

2 kommentarer

2 thoughts on “Dilemma over mine fem faste

  1. Ja, man må liksom velge noen. Hvis vi følger opp og er skikkelig KJIPE, bare sitter inne i disse tre-fire ukene, så tror jeg det kanskje snur. Så vi må ha det kjipt på alvor først, det er da det virker… Sees nærmere jul liksom. Det er greit en periode 🙂

    1. Jeg tror nok det blir sånn som du sier ja, men fortsatt er det jo bedre enn første runde da. Vi får nok bare brette opp armene, sprite og vaske til den store gullmedalje, og bruke internett ut av tusan! Da blir det nok bra igjen 💪🏻👍🏻😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.