Vesla i kjent driv…

Categories Blogg

Jeg var litt bekymret i går kveld når Vesla la frem tøyet hun skulle ha i dag, uten å bli bedt om det.

“Tenke æ tar på mæ den her klokka og det her smykke til klærne mamma. Det passe egentlig bra sammen!”

Joda, det merkes at avkommet begynner å bli større og mer selvstendig. Men hallo! For noen måneder siden var det jeg som måtte sette sammen tøyet slik at det ikke så ut som en finn fra hver færing når hun var ferdigkledd. Jeg måtte mase i det uendelige for at hun skulle gjøre klar noe som helst. Dette kan jeg leve med!

Kl 05.50 i dag, spratt ungen ut av senga, og i lett jogg forsvant hun inn på badet. Jeg har klokka på vekking 06.15 så jeg la meg lettere rystet tilbake i senga for å få med meg de siste 25 minuttene av nattens date med Jon Blund. 10 minutter etter stod hun ferdig påkledd ved senga mi og lurte på om jeg kunne stå opp litt før og bake rundstykker, slik at hun hadde litt god mat på første skoledag. Litt småsurt snerret jeg: “Nei! Det e det ikke tid til!” Før jeg snudde rumpa til henne og forsøkte å finne harmonien med Blund igjen de siste 15 minuttene. “Du gidd jo ALDRI å gjør nåkka hyggelig førr mæ!” Jamret ukruttet før hun trampet ut og lukket døra med et brak som kunne få fanden selv på beina. Fandens frue kom seg ut av senga og sprintet etter, lettere hysterisk forbannet og freste : “Du bør ikke begynn dagen sånn her, førr du ødelegg ikke min dag!” Så slamret fandens frue døra til badet igjen etter seg, og tuslet i dusjen. Undres på hvor den ungen har det fra?!

Etter 15 minutter var atter roen og harmonien tilbake og mamma’n til Vesla kunne tusle ut i stua rolig og avslappet.

Jeg lurte på om hun ville ha kokt egg eller omelett med seg. Siste lød åpenbart forlokkende hos Vesla, så jeg svingte meg rundt på kjøkkenet og ordnet frokost og lunsj før jeg gikk på badet for å få pusset tennet og fønet håret. Mens jeg gjorde dette ba jeg henne fikse sekken og finne frem regntøyet sitt. “Også kan du jo rydd av alt det rotet du har lagt fra dæ på bordet, for det ser ikke UT!” 

Jeg brukte nok litt tid på badet, for jeg satte på en maskin med klær også, så jeg tenkte hun nok burde være ferdig med forberedelsene og frokosten når jeg kom ut. Tilbake i stua igjen satt Vesla og la FALSK NEGLER!!! “Ka gjør du?” Spurte jeg illevarslende rolig selv om det var åpenbart hva hun holdt på med. “Vet du, æ lægg nægla!” svarte hun konsentrert tilbake. “Koffør det?” spurte jeg nå med en anelse høyere blodtrykk. “Førdi æ syns det e kult!” 

Jeg kjente det begynte å koke i meg.. Ikke hadde hun pakket ned mat-boksen, ikke hadde hun funnet frem regntøyet, ikke hadde hun ryddet av bordet.. MEN negler! Ja det hadde hun tid til! Når jeg ba henne gjøre seg ferdig, svarte hun bare at hun hadde fire fingre igjen, så jeg måtte bare vente..

Omsider fikk hun neglene på og tuslet ut i gangen for å finne regntøyet. “Æ finn det ikke!!” 

Jeg kjente at det ulmende raseriet sydet i meg. Jeg som var så himla imponert kvelden før, kjente bare at jeg ga opp fullstendig! Så da blei det på-skakke-dag igjen!!!

Jaja, da jeg gikk ut døra satt hun i sofaen iført for liten regnbukse, en allversjakke som ikke tåler regn, men tross alt nye støvler..

Jeg sukket og ropte at jeg elsket henne og håpet hun fikk en fantastisk fin dag! “Takk du også. Mamma! Æ ælska dæ!” Sukk… <3 <3 <3

 

God skolestart til alle store og små! Måtte det bli et forrykende år for alle!!

 

PS! Etter et lite FB søk er regnjakken til Vesla hos en venninne og regnbuksen hos en venn.. Jenta er et skikkelig vimsehode, oppdratt av den beste..

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.