Hör ni gökorna?

Categories Blogg, Hverdagsliv

Når vi her nord får to-siffret antall grader på graderstokken tidlig i mai, blir vi nesten euforisk. Det er som julaften, 17.mai og bursdag på en gang. Vi flekker av oss klærne, raker bort vinterpelsen på leggene og blotter den blålige melkehvite hunden vår for sola. Har vi på oss hvite klær blir vi tatt for blotting, for så hvite er vi. Ja, bortsett fra når vi har lekt oss med self-tan da..

Anyways, glemt er vinterstormene og behovet for ull-longs og raggsokker inne, glemt er timer under pleddet for å få varmen i seg etter å ha stukket nesen utenfor døra. Glemt er vinterdvalens søvnige svøpe. Nå er det vår, sola er her, og vi vet å nyte den. Kanskje får vi bare noen dager med herligheten, det vet vi aldri, derfor må vi nyte de gode dagene ekstra mye når de først kommer.

I dag er det varslet 17 grader ute. 17 grader og sol!!! Det er helt fantastisk. Selvsagt sitter undertegnede på jobb hele dagen, og ettermiddagen skal tilbringes på et møte! Alltid når det kommer slike dager, klaffer det med at jeg har planlagt ett eller annet som gjør at jeg ikke får nyte ute. Men jeg skal ta det igjen. I kveld skal mor skal ut å lete etter gjøken, for har man ikke hørt gjøken er det for tidlig å ta av seg strømpebuksene. Det sa mamma! Da jeg var barn bodde jeg i Kirkenes. Der var 17. mai den store merkedagen for oss barna, for det var første vårdagen vi fikk lov å gå i småsko! Nå går Vesla i småsko hele året, sommer som vinter. Det er rett og slett en kamp jeg har gitt opp!

Men nå kan hun med min velsignelse gå uten ullstrømper og i små sko, for nå er det offisielt vår!! Hör ni gökorna?

2 kommentarer

2 thoughts on “Hör ni gökorna?

  1. Noe av det samme vokste jeg opp med. Men gjøken kan vente noen dager til, slik at skogen blir grønn før den galer.. da skal det bli en bra sommer. Vi fikk ikke gå barbeint før vi hadde hørt gjøken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.