Vesla er rasende!

Categories Blogg

Nå har det gått en kule varmt hjemme.

Vesla er veldig heldig. Hun har egen PC og egen iphone. Alt er arvet, men det er faktisk hennes. Når det er arvet sier det seg vel selv at PC’n ikke er spesielt kjapp og nett, men den duger og vel så det. Hun fikk den hos bestefar fordi mamma’n var drittlei av at håpefulle skulle låne PC for å gjøre lekser. En digresjon riktignok, men: Det har irritert denne mamma’n litt. Hvordan kan skolen gi barn under 10 år som ikke har PC fra skolen, hjemmelekser på denne? Hvem taper på det? Jo, de som lever under barne-fattigdom. Hvor sannsynlig er det at disse familiene velger å prioritere PC og internett tilgang når de allerede lite har?  Vel, vel.. Nok om det

Vesla er bare 10 år. Vesla har lyst på snapchat. Aldersgrensen er 13 år. Vesla får ikke snapchat. Ergo: Mamma’n er DUST! Konsekvens av å kalle mamma dust er sur mamma. Så har vi det gående.

Vesla syns ikke mamma bare er DUST! “Førr du e faktisk den teiteste og værste mora æ vet om! Du bryr dæ ikke om Ongen din!” Jeg forsikret henne om at nettopp for at jeg bryr meg om henne, får hun det IKKE. Småjenta var ikke nådig.

På iphonen har hun restriksjoner, og får ikke lastet ned noe på appstore med mindre jeg godkjenner det med kode fra min iphone. “Du e så KONTROLLERANES!” Husets uvær formelig freste mot meg. “Det e jo bare 12 års aldersgrense, og Æ E TI!!!” 

Og fortelle henne at aldersgrenser er bestemte og ikke veiledende størrelser er håpløst, men hvordan kan jeg egentlig forvente at hun skal skjønne det når voksne ikke skjønner det. Det er nemlig sant som hun sier, flere på hennes klassetrinn har snapchat. Digresjon nummer to er at hva når vi gir etter for å tøye på grensene da, når skal barnet skjønne at enkelte grenser kan man ikke flytte på. Vil disse foreldrene gi ungene bilnøklene i aldre av 16 år og be de ta seg en tur alene? “Han/hun er jo så ansvarlig, jeg stoler på han/henne,” Ja, barnet er gjerne ansvarlig, men er du som foreldre det?? Huff… nå skriver jeg meg varm igjen…

Så tilbake til mitt lille avkom..

Noen programmer har hun fått, men ikke mye. Jeg er inne å sjekker bilder og lignende på telefonen, og hun hevder jeg er verre enn politiet! Så skjedde det da.. Det var full krig mellom noen av jentene på Musicaly. Vel, jeg ba henne slette og blokke. Hun fikk bare skygge banen. “Det e urettferdig at du kjæfta på mæ. Det va ikke bare mæ!” Vel, livet er urettferdig og det er hun som er mitt ansvar. Jeg har en plikt til å passe på henne. Plikt til å holde henne trygg på nett. Men jeg har også en plikt til å lære henne hva som er greit og ikke greit fra hennes side også.

“Æ skulle ønske æ hadde ei anna mor! Du lar mæ jo ALDRI få lov til noen ting!!!!!”

Det var et godt kvalitetsstempel fra den vesle sinte småjenta mi. <3 <3 <3

7 kommentarer

7 thoughts on “Vesla er rasende!

  1. Firebarnsmor applauderer, barn trenger grenser og gode rammer, de takker for det når de blir eldre 😘 sistemann min er ikke kommet dit til å innrømme det enda 😂🤣😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.