Er Bulgaria mer enn sex, drugs and rock & roll?

Categories Blogg, Reiser og opplevelser

Er Bulgaria mer enn et slitent ferieland med party-dunk-dunk 24/7, små kjeltringer som prakker på deg masse overprisede fake produkter, og dårlig brennevin?

Svaret er definitivt JA!

Så kom jeg endelig hjem igjen, og sannelig kom ikke sommeren samtidig. Det kjentes bare helt herlig ut, og dette kan jeg i all sannhet leve med, og med det nydelige været ble jeg inspirert til å ta et urtypisk norsk sommerbilde.

Aperol i solnedgang 😂


Nå har jeg lagt ei morsom, hyggelig, lærerik og  sosial arbeidsuke i Bulgaria bak meg, Ei uke i landet jeg sverget jeg aldri skulle tilbake til, etter noen traurige ferieuker år tilbake. Jeg har HELT forandret meningen min om landet. Vakre Varna har virkelig levert. Det bugner av kultur og historie, og alle menneskene vi møtte var hyggelige og gjestfrie.

Varna er en liten og koselig by, og kulturen har mange likhetstrekk med det greske og tyrkiske. Det er ikke så rart, for landegrensene har endret seg og det er ikke så lett å si om noen har tyrkiske-, greske- eller bulgarske aner. Det som er sikkert, er at landet favner en rik historie tilbake til lenge før Kristus.

På det arkeologiske museet finner man blant annet den eldste gullskatten i verden. Den er utrolig stor, og ikke minst vakker! Det er verdt å dra innom der noen timer.
Tro det eller ei, men katedralen i Varna har kupler i ekte gull! Det var en anonym giver som ga midler slik at de kunne settes i stand igjen slik de fremsto i fordums tid.

Vi hadde flere hyggelige måltider med våre kolleger, og for en herlig mat! Salater, oster, kjøtt, fisk og ikke minst de lekreste desserter. Gjett om de kan kaker i Bulgaria? Vi fikk servert et assortert utvalg, dekorert med tørris.  Fantastisk flott å se på.
Vi fra Norge var enige om at det måtte bli toga-party når vi kom hjem, for vi spiste så mange lekre måltider at klærne ble for trange.

Det ble tid til både vandringer og ekskursjoner, og vårt fantastiske vertskap tok seg tid med å vise oss rundt.
 
Varna er en by som favner både det moderne en by bør ha, men også det historiske perspektivet. I tillegg kan man bruke tiden på de mange strendene rundt om. Man kan i all hovedsak si at dette er byen hvor alle kan få tilfredsstilt sine behov, og jeg sier ikke lengre at jeg aldri skal tilbake til Bulgaria. Tvert i mot!

6 kommentarer

6 thoughts on “Er Bulgaria mer enn sex, drugs and rock & roll?

  1. Bulgaria er et flott sted for familieferie synes vi, og så blir der gjerne ikke så varmt som andre typiske sydligere feriesteder. Vi har vært der flere ganger og bodd på hotell ved Sunny Beach. Vi tok en gang en dagsutflukt til Nessebar og den flotte gamlebyen der. Anbefales!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.