Psykologer er ikke for hvermannsen…

Categories Blogg

Jeg har ofte ledd over fenomenet “over there” hvor alle må gå til psykolog for alt og ingenting. Det virker jo som om amerikanerne må ha psykologhjelp dersom de får feil matrett servert til middagen. It-folket lever gjennom bekreftelse fra sin psykolog. Jada, jeg vet jeg overdriver, men tror også man kan overdrive behovet for psykolog.

Likevel skjønner jeg at man av og til føler behov for å få prate med noen som kjenner til mekanismene i menneskesinnet, og ser det normale i det abnormale for klienten. Bare det å få en bekreftelse på at man faktisk har adekvate reaksjoner, gjør at man kan begynne prosessen med å akseptere det man står oven for.Hvem skal man prate med når man føler at man er på kollisjonskurs med verden? Klart man kan prate med venner eller venninner, men det er engang sånn at de er gjerne veldig glad i deg og snakker deg ofte etter munnen. Også vil man ikke bruke de opp, og være den som hele tiden tar opp dystre og negative tema.

Jeg var i en for meg stor konflikt engang, og hadde voldsomt behov for å snakke med noen. Helst noen med erfaring fra lignende, men det var ikke noen tilbud om dette. Denne saken pågikk ganske lenge, og jeg var kjemperedd for å bruke venninnene mine opp med å prate. Samtidig var de jo enig med meg i de store trekkene, så da ble jeg engstelig for at jeg malte bildet så ensidig at jeg ikke ga de noe annet valg enn å være enig med meg. Ville de da kunne gi meg gode råd? I den situasjonen skulle jeg så gjerne ha snakket med en psykolog. En eller annen som kunne si til meg at det jeg tenkte var helt på trynet eller innenfor. Nå gikk denne saken veldig bra, så alt ordnet seg på et vis. Heldigvis var det ingen av venninnene som tok dø på meg heller.

I fjor inntraff en ille hendelse, og jeg fikk tilbud om traume-psykolog. Jeg spurte legen min om hvor sannsynlig han trodde det var at det ville hjelpe meg, når jeg ikke er spesielt åpen med noen i utgangspunktet. Han var enig at det kanskje ville ta lang tid før jeg var trygg nok på denne psykologen til å prate åpent om det hele, og prosessen med å akseptere det hele kunne ta lengre tid. Derfor var det bedre for meg å forholde meg til fastlegen min, og ta noen lange økter med han. Nå skal det sies at jeg har en venninne som er psykiatrisk sykepleier, så jeg brukte henne også. Etterhvert som ting kom litt på avstand, meldte det seg et ønske og kanskje et behov for å snakke med en psykolog for å få denne hendelsen lagt dø en gang for alle. Da var det ikke noe akutt behov, mer mitt behov for en debriefing etter alt jeg hadde vært gjennom. Det var det ikke mulighet til, fordi det ikke ligger noen akutt traume eller diagnose på noen lidelse. Helt klart at legen kunne sende en henvisning, men det er litt av en ventetid og et aldri så lite nåløye å komme gjennom for å få time. Det var sånn at jeg satt igjen med en følelse av at jeg gjorde noe skrekkelig dumt ved å avslå tilbudet om psykolog i første runde. La oss si at jeg møter veggen om noen måneder. Det vil vært lettere å bli rehenvist på bakgrunn av et tidligere traume som egentlig er behandlet, enn om jeg kommer og ber om henvisning fordi jeg sliter med ettervirkningene av noe som hendte ca. to år tidligere.

For min del er det ikke så ille, for jeg har en fastlege som har levd en stund, så han tørr jo å spørre hvordan ting går, selv om det medfører at jeg sitter 10 minutter lengre enn tilmålt tid. Glad er jeg for det, for det er godt å snakke med noen som er litt utenfor min daglige sfære. Men ja, av og til skulle jeg ønske det var litt amerikanske tilstander her i Norge også slik at man kunne fått en time å snakke seg ut av hendelser uten å være nødt til å nå bunnen før det skjer. Så lenge det ikke er sånn, får jeg bare sko meg på venninnene mine og håpe de ikke blir drittlei av å høre på meg. Hvis ikke kan jeg jo alltids benytte tilbudet om psykologihjelp på nettet. Koster bare 950 kr for 50 minutter.

 

Hvis du får en trøkk i trynet av moderjord, bør du ha en sterk indre styrke, fordi går du ikke rett i bakken, kan du ikke forvente at det er noen der til å hjelpe deg opp med det første. ❤️❤️❤️

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.