Først skjønte jeg ingenting, nå forstår jeg dobbelt så lite

Categories Blogg

I dag fikk jeg ei melding om at ei venninne hadde symptomer på corona-smitte, men kom ikke til å bli sjekket med mindre hun ble verre. Likevel skulle hun behandles som smittet. Hun skal være 14 dager i karantene. Hun sendte melding til de hun har hatt kontakt med. Hell i uhell er at hun er hjemmeværende og ikke spesielt mobil for tiden. Bortsett fra en butikk-tur har hun holdt seg hjemme. Det betyr at det ikke er mange som er utsatt.

Jada, helt forståelig så langt, men må jeg i karantene som traff henne for noen dager siden?

 

Neida, hun og mannen hadde spurt legen, og han avkreftet det. Mannen hennes skulle holde seg mest mulig hjemme, men kunne dra å handle, dra på behandling etc. Han skulle bare minimere kontakten med andre, huske god håndhygiene og holde en meter avstand. Ingen grunn til at han skulle i karantene. Heller ikke de som hadde vært innom der.

Jeg blå-nektet! Hun hadde karantene og skulle holde seg hjemme. Da gjelder det mannen hennes også. Jeg var brenn-sikker. De måtte ha hørt feil. Hva med meg som var innom hos henne en snartur tirsdag?  DE var SÅ påståelig, og ville ikke høre på fornuft! Jeg ble litt grinete og bestemte meg for å finne ut av det. Klart begge var i karantene, og jeg stod i faresonen. Jeg ringte corona-telefonen for å få bekreftet at jeg har rett. Jeg visste jo det, men skulle bare ha det bekreftet sånn at jeg fikk gni det inn hos de to stabeistene.

Svaret jeg fikk medførte at haka mi datt ned på brystet mer eller mindre grasiøst. Helst mindre.

Neida, hverken familien eller de som hadde omgått henne trengte karantene. Det er bare dersom vi begynner å kjenne symptomer vi trenger å være hjemme . DA skal vi holde oss i karantene. I følge damen på corona-telefonen smitter ikke viruset før du får symptomer. Så frem til da kan du vandre rundt uten å være smittefarlig.

Sykt! jeg som akkurat leste på Helse Norge sine sider at man kan smitte selv uten å være syk. Det er riktignok ikke det vanlige. Helse Norge tar vel feil da. Heldigvis! For det betyr at jeg kan forlate huset for å dra på jobb. Jeg kan gjøre alt egentlig, bare unngå å gå på jobb, ta offentlig transport eller besøke venner. Os selvsagt ikke dra på hytta!

 

Hvis jeg da er smittet, og det ikke er brutt ut, er det straks verre. Jeg treffer kolleger, og selv med god hygiene og god avstand, kan de bli smittet. Mine to hjemmeboende barn kan også bli smittet. Nå skal det sies at vi har relativt god allmenntilstand, så det er ikke oss det er ille for, men enn om vi treffer noen som er i den sårbare gruppen? For de i familien vår som er sårbar, kan vi ikke besøke på ei stund.

I guess the laugh’s on me! Måtte nok bare legge meg padde flat å blotte halsen for mine venner, De hadde rett!

Men da skjønner jeg hvorfor vi ikke får kontroll over smitten, for når så mange ikke er testet, sier det seg selv at det er mange som intet anende går rundt å smitter videre.  Jeg får bare holde meg frisk da, for med astma og høyt blodtrykk, så er jeg visst nok i en risikogruppe selv om jeg vanligvis ikke blir syk.

BANK I BORDET!! 😂😂😂

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Først skjønte jeg ingenting, nå forstår jeg dobbelt så lite

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.