Farsdagen, dagen som er elsket og hatet

Categories Blogg

I dag er det farsdag. For meg er det dagen der vi har dratt til pappa med en blomsterkvast og litt konfekt. Dagen der vi har tatt oss tid for å kose oss med familien. Rett og slett en koselig dag der vi har gjort stas på mannen som har vært bautaen i livet vårt.

Farsdag er hedersdag for alle fedre, og i gamledager når jeg var lita, laget vi farsdagskort på skolen. Med stadig endring i familie-konstellasjon er man gått bort fra dette. Farsdag er blitt et ømtålig tema.

Ikke alle har en pappa i livet sitt, og ikke alle pappaer er en hedersmann for barna sine. Nå ja, det gjelder selvsagt også mødrene. Poenget er at farsdag og morsdag kan være vanskelig for noen. En dag som kan være både vond og sår.

Det er ikke bare sønner og døtre som kan føle dagen som tung og vanskelig. En pappa som ikke har sine rundt seg vil kanskje savne ekstra mye den dagen. Føle distansen som en ekstra belastning.

Likevel peiser handelstanden på med kjøpepress. Det er farsdag flere uker i forveien. Reklamekampanjer overalt. Vi må kjøpe, kjøpe, kjøpe! For de som ikke har noen å kjøpe til føles det kanskje som handelsstanden vrir kniven rundt i såret, og for de fedrene som ikke får noen oppmerksomhet på dagen, kjennes det kanskje ut som noen strør salt i såret i tillegg.

For de som har et vondt forhold til disse dagene, er kanskje sosiale media aller vanskeligst å forholde seg til. Der bugner det med bilder av lykkelige fedre og lovprising av deres gjerning på jorden. Det er utrolig koselige hilsninger for de som har en god relasjon til dagen, men sårt å se for de som savner sine.

Jeg har et veldig ambivalent forhold til dagen. Den representerer en deilig familiedag, men det er også den dagen mine småkryp savner pappaen max. De får ikke feiret med han fordi de bor på forskjellig kant av landet. Da de var små, var dette dagen jeg gruet meg til. Det var alltid noen som var lei seg og trengte ekstra trøst.. 💔

I dag er det farsdag, dagen som er elsket og hatet. Jeg sender heller en verbal søndagsklem til alle som vil ha, og håper alle har en nydelig søndag ❤️

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.