Å kaste stein når man sitter i glasshus.

Categories Blogg, Hverdagsliv

Trondheim ble avlyst for min del, og jeg ligger hjemme på sofaen og surmuler. Helsa spiller ikke på lag, og jeg har seriøst et  pitty-party her sammen med pelsklingene. Vesla er på jobb, så det er heller ingen som pleier meg eller viser meg omsorg. men godt er det, hun trenger tross alt pengene 😅

Det er ikke synd på meg. Det var bare tøys. Avlysningen i Trondheim var derimot ikke tøys. En liten tur til legen gjorde at jeg bare måtte bli hjemme. Så da ble det ikke Kos sammen med Snuppa, og heller ikke fikk jeg møtt de kjekke menneskene jeg skulle møte, og det gjør meg bare trist. Men det skal jeg ta igjen ved en gitt anledning, og ikke minst så snart som mulig.

Å kaste sten i glasshus er et ordtak som benyttes for å beskrive at man ikke skal kritisere andre for ting man gjør selv. Det er litt morsomt, for det kan gjelde hver og en av oss. Vi kritiserer andre, og er ikke «skiten likar sjøl», som vi sier her oppe.

Vesla og meg hadde en liten diskusjon om nettopp penger. Igjen! Siden pengene hun fikk i konfirmasjonsgave er satt til sparing, er det sparepengene hun har satt til side til ferien, diskusjonen står om. Hun setter en del av lønna si hver måned til side på en sperret konto, slik at hun kan kose seg på ferien uten å spørre meg om penger. Disse vil hun jeg skal føre over litt hit og dit, til tross for at hun vet hun blir å sløse de bort. Må bare si at den jenta kan argumentasjonen sin. Poenget hennes var råderett. Hun bestemmer tross alt selv over lønn og gaver fra fylte 15 år.  Derfor kunne hun vel bruke mer av lønna nå, og spare mer neste måned?

I tillegg rettet hun pekefingeren mot meg, og hevdet at jeg levde på forhånd siden alle regningene trekkes når lønna kommer inn på konto! Jeg forsøkte å forklare at det er forskjell på regninger for levekostnader og moro-kostnader, og at det tross alt ikke er slik at vi kjøper ferier, luksusartikler, klær, opplevelser eller skjønnhetspleie på kjøpekort. Det kjøper vi om det blir penger til overs.

Vi kom til enighet til slutt, og hun ga seg i denne runde, men tror nok fortsatt hun mener jeg kaster stein i glasshus!

2 kommentarer

2 thoughts on “Å kaste stein når man sitter i glasshus.

  1. Leit at du ikke fikk vært med på treffet. Kan trøste deg med at jeg følger med fra godstolen selv. Skulle gjerne vært med jeg også, men som du skriver…helsa bestemmer 😉
    Når det gjelder barna våre og økonomi,så er jeg enig med deg. Ikke lurt åleve på forskudd 🙂
    God bedring!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.