Reason to go

Categories Hverdagsliv

Hva representerer et kirkebesøk for deg, og hva skal til for at du orker å besøke et historisk kirkested?

I dag har jeg vært på et seminar, der tema var utvikling av et kirkested, og hvilken del av historien som kunne vært interessant å utvikle ut fra forskjellige perspektiv. Nå er ikke jeg hverken konservator eller historiker, men jeg deltok for å kunne gjøre meg opp noen tanker om hva man kan gjøre for å tenke inntektsbringende museum.

Mens jeg satt der og lyttet til innlegg og forslag til tema, begynte jeg å gruble over hva jeg ville likt å se hvis jeg kom som gjest. Jeg har ikke noen dyptgående interesser for kirkehistorie eller presteskap. Så måtte jeg gruble enda litt mer over hva andre mennesker utenfor kirke- og museums verden ville likt å bli møtt med?

Alle har jo noen kriterier for å ville dra et sted, så hva ville vært din reason to go? Hva måtte vært på plass for at DU skulle prioritert å besøkt et kirkested?

4 kommentarer

4 thoughts on “Reason to go

  1. Det var et spørsmål jeg aldri har fått og langt mindre tenkt over. Når jeg trår inn i ei kirke, er det fordi jeg er invitert dit av noen… I dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse. Meldte meg ut av “statskirka” for mange år siden, og etterpå har det vært greit å besøke kirker fordi jeg bare er en gjest der, og fordi det ligger mye historie og tradisjoner i veggene der. 🙂

    1. Så spennende at du drar tilbake for historien. Den er jo uendelig stor! Det hadde vært interessant å vite hvilken del av den. Arkitektur, lokalhistorie, kirkehistorie, skandaler eller kirkelig utsmykking for eksempel?

  2. Når jeg går i kirka er det av og til for å finne ro, høre på musikk, meditere, korkonserter, arkitektur, historie m.m.

    Selv regner jeg meg som kristen, men det handler ikke om hvor mye man går i kirken, men den troen man har i hjertet.

    Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.