Norge åpner!!!

Categories Blogg

I går var jeg først og fremst mamma. Siden jeg var borte noen dager, hadde jeg behov for å bøte litt på dårlig samvittighet. Vanligvis har jeg ikke dårlig samvittighet for å reise i jobben, men med Vesla små slagen, Snuppa lysten på student livet, Storesøster som måtte forbarme seg over lillesøsteren, så kjente jeg meg overhode ikke som mother of the year.

Det er så fint å endelig kjenne at verden begynner å bli normal igjen. Eller kanskje ikke helt normal, men nesten. Norge åpnet jo opp i går. Det betyr at mamma’n kan ta del i livet til kidsa igjen sånn som før.

Vesla dro i klatrehallen for de feiret også gjenåpningen av Norge. Egentlig er det litt rart  at hun liker å klatre, for det er ikke noe noen andre av vennene hennes bruker å gjøre, men hun liker altså å klatre opp og dingle i veggen.
Hver sine lyster, tenker jeg.


Hun er allsidig den ungen min. Alt fra klatring, sport, sang og masse former for dans. Det er ikke grenser for hva hun har lyst å prøve seg på. Jeg tenker jeg er privilegert som har en unge som vil være med på så mye forskjellig.

Snuppa derimot var på jobb på dagen, etterfulgt av fotballkamp. Man slutter altså aldri å være supporter mamma. Uansett hvor gamle ungene blir. Heldigvis. Det gikk ikke helt veien for damene i dag, men mamma-hjertet svulmet likevel.

Jeg vet hvor jeg bor, så det var bare å finne frem ullundertøy, turklær, lue og votter. Skal man kose seg på fotballkamp, er det om å gjøre å ikke fryse.  Det slapp jeg. Det var ei snill stund, selv om det ble tap.

At Norge åpner opp betyr at jeg kan være tilstede i ungenes liv sånn som før. Familien kan være samlet. Vi kan feire familiejul igjen. Jeg kan ha middagsgjester uten å måle opp en meter mellom gjestene. Jeg skal gå på besøk! Herlighet så deilig!
Men jeg skal ikke ut på byen ennå. Jeg skal ikke oppsøke folkemengder unødvendig. Det er tross alt en pandemi fortsatt. Vi skal ikke kimse av det, men jeg nyter at jeg endelig kan oppleve ungenes liv uten at det er digitalt. Det betyr å fryse på fotballkamper, kjede meg mens de trener eller øver, tørke mamma-tårer når de presterer og være der de er.

Takk for innsatsen alle sammen, vi har stått på gjennom pandemien. Det verste er forhåpentligvis over, men husk å ikke ta unødige sjanser. Sprit og håndvask trenger vi ikke slutte med. Det er en god vane som gjerne kan bli værende. Så håper jeg vi snart kan se på pandemien som et tilbakelagt stadium.

5 kommentarer

5 thoughts on “Norge åpner!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.