Last Updated:

Noen småbarnsforeldre kan ta seg en bolle!

Categories Blogg

I går leste jeg et innlegg på ei FB gruppe, der en dame syntes det var mye klaging på at småbarnsforeldre var konstant slitne og i tidsklemma, og hun stilte spørsmål om det var ok å klage så mye når man i realiteten har valgt å få barn.

Stakkars dame! Jeg håper hun er nordfra slik at hun er vant til en kaldt storm, for milde himmel… Snakk om å ha stukket hele huet ned i et vepsebol. Damen fikk så masse vanvittige tilbakemeldinger.

“Må vel få lov å klage selv om man har barn?”

“Da har du muligens ikke flere små barn og full jobb? Ja, småbarnsmødre har lov å klage som alle andre..”

” Da har ikke de uten unger en drit de skulle ha sagt <3 Valgt det selv ja, men om en ikke har små barn og jobb, så burde en søren ikke klage heller!!”

“Du kan ikke ha barn i hvertfall!”

Småbarnsmødre som skriver slik kan ta seg en bolle!

Vi kan ikke forvente å gjøre alle tingene vi har lyst til når vi får barn. Ved å få barn vedgår vi at våre behov ikke nødvendigvis skal være de primære behovene som dekkes 24/7. Vi velger også hva vi skal vektlegge når barna er små. Joda, jeg har alltid jobbet 100%, selv om jeg har hatt og har små barn. Men jeg velger bort masse for å følge opp mine barn. Jeg har ikke nye møbler og design hus, det er støv i alle kroker, og jeg mistet en dings til headsettet under sofaen i mårrest, og ga opp å leite etter den i kaoset som var der under. Kjøkkenet mitt ville til stadighet vært stengt av helsemyndighetene og jeg går ofte i kjole på jobb fordi jeg ikke har flere reine bukser…

Tidsklemma mi er at jeg driter i husarbeidet! Jeg prioriterer Vesla, jobb, hennes fritidsaktiviteter, min egentid OGSÅ husarbeid. Vi er så opptatt av at fasaden utav skal være perfekt. Alt skal se så fint og flott ut. Ungene skal lykkes på skolen og være enere på sine felt. Vi skal se ut som Kardashians til enhver tid.

TA DERE EN BOLLE!

Når mattilsynet, barnevernet eller helsemyndighetene kommer til meg, låser jeg bare utgangsdøra og sniker meg ut balkongdøra på baksiden! Vi bor i at sant kaos, men det gir jeg katta i. Vi bor i et lykkelig kaos!

Men vi har hatt høytlesning i stua med hele familien. Vi har hatt familieråd om hvordan vi skal fordele oppgaver hjemme. Jeg har hatt alenetid med mine unger på kjøkkenet og bakt kaker. Jeg har alltid forsøkt å få en liten prat på sengekanten, minimum har vært natta suss og bretting av dyner. Det er hva vi prioriterer. klart jeg har kjent et stikk nå og da for at andre kan dra på konserter, når jeg ikke har råd til billett fordi jeg må kjøpe nye støvler til en av arvingene. Eller andre har nystrøken bil, og min ser ut som frokost buffeen på SAS er inntatt der. Men ikke har jeg tid, og ikke finner jeg det viktig å prioritere. Jeg har min prioriteringsliste, og den sier at jeg ikke har til hensikt å gå på akkord med alt og alle. Jeg gjør det som passer hos oss for at vi skal få en ok hverdag.

Kanskje hvis andre ga litt faen i å være så jævla perfekt hele tiden, ville de hatt tid til de viktige tingene i livet!

Så i dag skal jeg med Vesla på generalprøve til konsert, og den varer i 3 timer. Etterpå skal jeg på styremøte med drillkorpset. I morgen skal hun på drillen, og jeg skal ut å gå i de store dype skogene med bikkja. Torsdag har hun håndballtrening, og jeg skal sitte hjemme med bena på bordet. Fredag til søndag er det håndballturnering, konsert, feiring av husets 19 åring og pakking til arbeidsreise hele neste uke.

Hvis jeg sukker og stønner, bruker jeg å tenke at jeg er verdens heldigste. Jeg har fått tatt del i det alle ungene mine har ønsket å være med på. Deres triumfer og nederlag. Jeg har kjent meg så stolt at jeg vil grine, eller så trist at jeg også vil grine. Men det er verdt det, også de gangene jeg har sittet på fotballbanen i varmekjeledress og lurt på når det skal bli min tur.

Så slutt å syt, og planlegg dagene deres slik at dere får tid til det dere vil. Si nei til det som ikke passer. Tillat dere å si til ungene, at nope, gidder ikke gjøre noe med dere, finn på noe selv! Ikke lag tidsklemma, for den er ikke tredd ned over ørene på dere. Dere har tatt den på dere selv!”!

Ikke vær så opptatt av kvantiteten av aktiviteter, men heller kvaliteten. Da har du tid igjen til å sette deg ned  for å slappe av og gjøre ingenting.

Innlegg fra mai 2018.

4 kommentarer

4 thoughts on “Noen småbarnsforeldre kan ta seg en bolle!

  1. ..- Og fordi ‘mamma’n til Vesla’ ikke ‘steriliserer’ hjemmet slik normen er blitt, tør jeg vedde på at ‘Vesla’ er vesentlig friskere enn andre barn, da dette innebærer at hun utsettes for den daglige dosen med ‘dritt’ som er en betingelse for et velfungerende immunforsvar!..
    Kort fortalt, har jeg, liksom de fleste andre i vår aldersgruppe, kjenskap til et rimelig høyt antall foreldre, hvis unger er svært så spredt i alder. Av hele denne hurven, er kun 3(!) av disse barna/ungdommene frie for kroniske lidelser/plager (astma, allergier, eksem, muskel/sjelett-plager grunnet manglende fysisk aktivitet, osv) – Og det påfallende er at det også kun(!) er disse 3 (yngste er 6, eldste 22) jeg kjenner til som (uavhengig av hverandre) er oppdratt etter en lignende modell som den du presenterer her! – Tilfeldig?.. -Neppe.
    – Selvsagt finnes de som ville hatt disse plagene åkke som, men disse utgjør unektelig et forsvinnende lite mindretall 😉

  2. Og hvis alle hadde sluttet å bry seg om hva alle andre gjør, så ville verden vært et bedre sted 😉 Du gjør ting på din måte, så får andre gjøre ting på sin måte. Folk prioriterer forskjellig og det er ingen fasit på noe. Også er jeg helt sikker på at du klager på noe innimellom du også… Du gjorde det faktisk akkurat 😉 Du klagde akkurat på alle andre mødre…. som ikke er eller gjør som deg. Din måte er best? For alle? 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.