Like før mamma går ut av sitt gode skinn i forbannelse og frustrasjon!

Categories Blogg

Her er mor ute å foregriper begivenhetenes gang igjen. Ryktet sier at staten skal åpne for barnehage og skole igjen. Da må jeg få lov å spørre hva i himmelens navn de tenker på?

I går var smitte-tallet under 1, og jubelen stod i taket for endelig ser det ut at vi får om ikke slått ned fullstendig, så i hvertfall snublet bein på det der hersens corona-viruset. Det gjorde meg så glad! Ei lita stund.

Storesøster var ikke imponert, og påpekte at det tallet bare var kvalifisert gjetning all den stund vi ikke tester flere. Det er et veldig viktig poeng. Vi har ikke tester nok til alle, så vi vet ikke hvordan utviklingen reelt sett er. Det er jo derfor vi har tatt en felles dugnad og holdt oss i mest mulig isolasjon. For å hindre at vi får en utbruddskurve som vi ikke har kapasitet til å håndtere på en adekvat måte.

Utvalget som er testet i befolkningen, er også så lavt at man neppe kan ha godt nok grunnlag til å gjøre utregninger som er nøyaktige. Det er på grensen til vill gjetning sånn som det er nå!

Ja, da våknet økonomen i meg, og regnet kjapt ut at vi har testet 1,9% av landets befolkning. Det vil si at vi hverken har grunnlag for å si NOE SOM HELST om hvor stor spredning vi har i Norge. Ikke vet vi hvor det er testet heller, så vi, den gemene hop, har ingen forutsetninger for å kunne si om det er stort utbrudd, eller god kontroll det er i vår region.

Vi har ikke et snev av flokk-immunitet heller, for bare 0,11% av befolkningen skal i følge offentlige tall være smittet. Det er uttalt at vi har flokk-immunitet når 70% av befolkningen har hatt smitten, og her snakker vi 0,11 %! Nå skal det sies at det ikke er alle som mener det er flokk-immunitet så lenge det ikke finnes vaksine mot corona, da er det bare en døende pandemi når 70% er smittet, men den diskusjonen skal ikke jeg begi meg ut på.

Poenget mitt er at vi fortsatt har for få smittede, og ikke har sett toppen av utviklingen. Den tror jeg kommer i midten/slutten av april. Riktignok beregnet ut fra utvikling på tidligere pandemier på bakgrunn av tall fra FHI. Da er det riktignok bare matematikk som ligger til grunn for mine antakelser, og ingen faglig kompetanse om utvikling.

Det vil si at slipper vi opp for tiltakene nå, og pandemien blusser opp, åpner vi pandoras eske. Er vi klar for å slippe dette opp nå? Har vi nok respiratorer? Har vi etablert nok behandlings-plasser? Har vi trent opp nok helsepersonell? Har vi nok behandlingsopplegg? Har vi nok medisiner til å demme opp for de aller sykeste?

Midt opp i dette vurderer vi altså å åpne for at barnehager og skole skal åpnes igjen. Ungene skal altså inn i et klasserom, 20-25 stykker samlet. Klasserommet blir en gigantisk petri-skål hvor viruset får utvikle seg. Klarer vi å ha hygienefaktorer og avstander som kreves for å hindre smitte, inne i et klasserom? Hvor i helvete er vettet til de som tar avgjørelsene?

De kan åpne så mye skole som de vil for min del. Det blir definitivt uten min datter! Stat og regjering kan gamble akkurat så mye som de vil, men det blir uten hennes liv som innsats!

2 kommentarer

2 thoughts on “Like før mamma går ut av sitt gode skinn i forbannelse og frustrasjon!

  1. Jeg regner med at den utflatingen og utregningen er regnet ut fra at de tester omtrent like mange hele tida, og at nedgangen er i forhold til det som er sammenlknbart. Ikke ut fra at alle er testet, eller mange. Men like mange hele tida.. Hvis du skjønner tankegangen min. Det sies at Oslo er mer smittet og mer i fast 3, med en topp mot slutten av april.. Det med å åpne skoler er forskjellig, det sies at Oslo må gjøre det annerledes. Og jeg forstår det som at det IKKE er tenkt å stue 25 elever inn i klasserommet igjen, men at det blir mindre grupper osv. De SKAL tenke gjennom det 🙂

    1. Ja, dette innlegget var skrevet før datoene for åpning var offentliggjort, og myntet på rett etter påske. 27/4 vil vi muligens ha et helt annet bilde av situasjon. Jeg har ikke problemer med å dra på jobb selv, det har jeg gjort hele tiden, men jeg hadde ikke sendt jenta på skolen rett etter påske.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.