Har ikke råd til å åpne opp samfunnet.

Categories Blogg

Det virker som vi nå begynner å erkjenne at covid-19 viruset sprer seg med rekordfart, og det er lite vi kan gjøre for å stoppe det. Nesten så det er en slags resignasjon i samfunnet. Vi prøver å forholde oss til god håndhygiene og ikke minst meter’n. Likevel monner ikke tiltakene som er iverksatt, og pandemien fortsetter å bre om seg. Jeg tror det er mange som tenker at nå er det bare å la det stå til, og bli ferdig med det. Meg selv inkludert.

Heldigvis virker det som det er mildere sykdomsforløp for de som er vaksinert, og det er nå 73% som er fullvaksinert i landet. Det gjør at det er mindre behov for intensivbehandling fra denne gruppen. Jeg tenker alle må få velge vaksine eller ikke vaksine, og har full respekt for deres valg. Jeg er ikke enig i at det er fornuftig, men jeg respekterer at andre har ulike argumenter som mer riktig for dem. Mine bekymringer og argumenter er selvsagt at det blir en enorm belastning inn mot intensiv-pleien, og at de som velger å ta sjansen på å møte pandemien uten å skaffe seg litt ekstra forsvarsverk, har større sjanse for å bli alvorlig syk og i verste fall dør.

Likevel tenker jeg at det er opp til hver enkelt å ta den avgjørelsen for sin egen person. Det er ikke opp til andre å bestemme om man ønsker vaksine eller ikke.

Her i Bodø øker smitte-trykket med samme proposjoner som ellers i landet, og det er ikke til å unngå å bli berørt av det. Vesla er stadig vekk nærkontakt, og må testes med hurtigtest minst en gang i uken. Det begynner å bli ganske dyrt faktisk! Nå i dag kom det TO meldinger om smitte der hun et nærkontakt, og vi har selvsagt ikke flere hurtigtester tilgjengelig hjemme. Pokker! Endelig helg, og jeg må til byen likevel, bare for å kjøpe enda en av de forbanna testene. Bare det irriterer meg.

Det får meg til å tenke litt. Det koster ca. 500 kr for 5 tester, og en familie som har litt kontaktpunkter, må nødvendigvis testes endel ganger nettopp fordi de er nærkontakter. Har alle penger til disse testene? Har en småbarnsfamilie med tre barn, som akkurat har feiret jul, økonomi til å følge opp det test-regimet det er lagt opp til? Eller generelt de som lever på fattigdomsgrensen? Hva gjør de når de blir forelagt krav om å ta en hurtigtest? Jeg tror det er mange som ikke innrømmer det, men som ikke tester seg fordi de ikke har råd. De som har symptomer får gratis PCR-test, men de skumle som er smittebærere uten symptomer, har kanskje ikke økonomi til å sjekke det i hele tatt.

Skal vi fortsette det testregimet vi er avkrevd i dag, kan det ende med at vi betaler mer for testene enn det vi gjør i strøm! Og da dagens strømpriser tatt i betraktning. Kanskje på tide å gjøre noe med prisen på disse testene hvis man skal teste seg like hyppig som det er anbefalt, ellers kan det hende at mannen i gata ikke har råd til å la samfunnet åpne opp.

6 kommentarer

6 thoughts on “Har ikke råd til å åpne opp samfunnet.

  1. Jeg er helt enig med deg i alt du sier her.
    Noen må rope veldig høyt dersom testene skal bli billigere.

  2. Vi får heldigvis litt tester på jobben. Fordi jeg MÅ jo dit. Men kjøper også noen privat. Har råd til det jeg, men skjønner at ikke alle har det :-/

    1. Ja, Vespa får hvis det er smitte på skolen, men kan jo ikke hente tester der når hun er nærkontakt via fritidsaktiviteter synes jeg. Jeg kjøper også tester selv, men synes de er dyre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.