Legen og jeg er fundamentalt uenige om Snuppsi!

Categories Blogg

Endelig har 19 åringen funnet tid til å komme til mamma’n sin. Godt er det for nå begynte mamma hjertet å savne noe aldeles fryktelig. Da var det så godt når hunringte å sa at hun hadde hjemlengsel. <3 Fire år siden hun bodde her sist, men ennå hjemlengsel.. Det var godt å høre.

Fortsettelsen kunne hun spart seg. “Mamma, du må få rydda hjemme før jeg kommer for nå har jeg bodd så lenge i mitt eget rot at jeg er lei av det!” Vel, hun er ærlig om at hun er et rotehode, men trenger hun å påpeke at jeg også er det? Jeg lovet at jeg skulle rydde og shine alt før hun kommer. Om jeg klarer å holde det fullt ut gjenstår å se..

Snuppsi trener mye. Hun har akkurat fullført tre år med toppidrett, noe mamma’n er litt stolt over. Derfor hadde hun alle forutsetninger til å komme med de neste utsagnene sine. “Du atte… Er det ikke på tide å begynne å trene igjen?” Jeg kjente hjertet falt langt ned i magen. Dårlig samvittighet nr 2 i løpet av samtalen var et faktum. Jeg stotret frem at jeg var begynt men fortsatt hadde vondt i albuen og kne etter fallet mitt her for litt siden. “Hvor lenge har du tenkt å bruke det som unnskyldning da?” Pokker! Den ungen er meg opp av dage.. Klart jeg skulle satt inn nådestøtet for lenge siden, men jeg har vært så sliiiiten.. Neida, jeg har vært søkke lat. Men hallo! Hun ser ut som et råskinn, hvor gøy er det da å trene med henne liksom?!

Denne jenta er så pent trent i mine øyne. Sunn og fin!

Dagen før dette bilde ble tatt var hun hos legen der hun bor. Den legen skulle jeg gjerne ha filleristet litt. Snuppsi bestilte time fordi hun hadde smerter i mageregionen. Hun mistenkte selv vannsyster, men siden mamma’n hadde hatt kreft, ønsket hun at det ble tatt utvidede prøver av henne. Det fikk hun ikke, men hun kunne få ultralyd. De fant ikke noe på dette, så legen begynte å snakke om kosthold. Snuppsi fortalte at hun spiste potetgull og digg som alle andre, men hun spiste vanlig mat også. Legen så vurderende på henne og sa at hun ville måle henne rundt livet. Hun målte henne og fant ut at hun var i overkant av det hun burde være. Snuppsi prøvde å spørre hva hun kunne gjøre med det siden hun ble målt rundt ribbeina, og legen sa at det er der det skal måles. Jenta prøvde på nytt å spørre hva legen mente, og fikk til svar at hun burde passe kostholdet for hun var ikke akkurat tynn!

HALLO!!! Ingen hjemme nei! Skjønte nesten det!

Her ønsker vi at unge jenter skal ha et sunt forhold til kropp, trening og kosthold, så blir hun møtt av et så teit utsagn? Jeg mener, ei jente som ser så flott ut får beskjed av en lege at hun er for tjukk?? At hun har en KMI som er helt perfekt var ikke vesentlig. Jenta er 178 cm høy! KMI sjekket hun ikke engang. Takk og lov at jenta mi er så fornuftig at hun bare gjespet av hele legetimen. Men hva hvis hun var sårbar og begynte å se på seg selv som for tjukk? Det kunne jo blitt kjempe feil. En autoritetsperson som forteller deg at du ikke er bra nok kan gjøre ubotelig skade!! Hva sier den legen da til pasienter som har vesentlig overvekt? Jeg blir litt skremt! Nei, den legen kan drite og dra for min del! 

Hadde jeg sett ut som henne hadde jeg syslet rundt i trange jeans og bar mage 24/7, det gjør jeg dessverre ikke så jeg gruer meg litt til snuppsi kommer hjem, for jeg skjønner det blir bort med potetgull og feite sauser og frem med havregryngrøten, rein fisk og salat…

Jaja.. kanskje det jeg trenger for å komme i modus igjen, buksene mine vil i såfall sette pris på at hun kommer hjem <3 <3 <3

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.