Last Updated:

Vesla og meg

Categories Blogg

Dette vil ikke være en blogg om barneoppdragelse. Dette kommer definitivt ikke å være en blogg om dekorerte barnerom. Ei heller om barnemote, barnemat, barnebursdager, eller uansett hva som måtte gjøre at jeg fremstår som noen perfekt mor. For det er jeg ikke, og det gidder jeg ikke prøve å lyge på meg.

Jeg er den moren som sitter med nesa litt for mye på mobilen, den mamma’n som serverer pizza og pølse med brød, fordi kjøttkaker tar for lang tid, den moren som tar håret til vesla ugredd i topp, fordi det er så flokete og ikke minst, den mamma’n som faktisk i forbannelsen har bedt mitt yndige pikebarn om å holde kjeft!

Men jeg er også den mamma’n som dikter eventyr, og som ligger under stuebordet som er dekket med pledd og leker hytte, jeg er den mamma’n som sier «Ja da! Bare prøv!» Mens jeg sitter med hjertet i halsen. Den moren som helst ville hatt venninnebesøk, men som drar på oppdagelsestur i fjæra fordi arvingen har lyst, og ikke minst den mamma’n som holder den vesle kroppen inntil seg i mørket og trøster, lytter eller bare er?

Skjønner du? En helt vanlig mamma med gode og dårlige sider?

Vesla og jeg er ikke alene i verden. Både henne og jeg er over middels sosialt anlagt, så vi har mange mennesker i livet vårt. Vi bor ikke alene, vi har noen brødre i huset. Veslas brødre. Men vi har ingen pappa, det synes Vesla er litt trist. Trist fordi pappa ikke bor sammen med oss, men ikke så tris at mamma bør få en kjæreste.

«Førr du Mamma, det træng vi ikke! Sånn kjærest mein æ! Du si jo at æ e det kjæreste du har, og det hold!!»

Aha! Du gjettet det! Det er nok riktig. Vi er fra Nordland. Det kanskje forklarer at jeg har kunnet be dette yndige pikebarnet om å holde kjeft. Sannheten er at det allerede florerer med historier om henne. Som Emil gjorde sine «hyss», er nok Vesla mer av det verbale slaget. Oftest mener hun faktisk ikke å være morsom, men sier ting i dødsens alvor.

Hun er 8 år, snill og omgjengelig i de grove trekkene, men vokser opp med mamma og to brødre. Mellom henne og yngste bror er det 11 år, så hun er en god dose bortskjemt og veslevoksen.

Det er oss, Vesla og meg.

2 kommentarer

2 thoughts on “Vesla og meg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.